Jak jedzenie wpływa na Twój nastrój?

Nie od dziś wiadomo, że na nasz nastrój zależy od wielu czynników. Wśród nich możemy wymienić chociażby stres, sytuację rodzinną i zawodową, a także jakość snu. A co z jedzeniem? Czy sposób w jaki się odżywiamy może wpływać na nasz nastrój? Przyjrzyjmy się bliżej temu problemowi.

Głód, czyli dlaczego jemy

Wiadomo, że gdy Polak głodny, to zły. To stare ludowe porzekadło wyraża pewną uniwersalną prawdę. Mianowicie, głód może prowadzić do złości. A czym jest głód? Otóż jest to reakcja naszego mózgu na spadek poziomu cukru we krwi. Im poziom cukru jest niższy, tym uczucie głodu silniejsze. Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z nim jest spożycie jakiegoś posiłku.

 

Nadpobudliwość i depresja

 Organizm człowieka najłatwiej przyswaja węglowodany, stąd też są one uznawane za najlepsze źródło energii. Szczególnie szybko rozkładają się węglowodany proste (na przykład cukier lub ciasta), jednakże nie powinny być one spożywane w nadmiarze. Nadmierne spożycie cukrów może bowiem prowadzić do nadpobudliwości. Z kolei gdy już poziom cukru we krwi opadnie, wówczas czujemy zmęczenie i mamy gorszy nastrój. Ponadto nadmiar cukru powoduje odkładanie się tłuszczu w organizmie, co może prowadzić do problemów z nadwagą. Właśnie dlatego należy uważnie wybierać jedzenie, po które sięgamy.

 

Jedzenie, które uspokaja

 Uspokajająco działają na nas węglowodany złożone. Są to na przykład ryż oraz ziemniaki. Rozkładają się one w organizmie stopniowo i w ten sposób podnoszą poziom cukru we krwi. Dzięki nim wzmaga się transport tryptofanu do mózgu. Z aminokwasu tego powstaje serotonina, która działa uspokajająco. Działanie to jest odczuwalne dopiero po pewnym czasie od spożycia (mniej więcej od jednej do trzech godzin).

 

Pobudzenie i bezsenność

 Badania naukowe wskazują, że spożywanie dużej ilości białka przed snem może wywołać bezsenność. Z kolei posiłki zawierające duże ilości protein powodują pobudzenie. Niemniej jednak musimy pamiętać, że jedzenie wysoko kalorycznych posiłków zawsze powoduje senność. Zresztą najlepiej będzie, jeśli przekonamy się na własnym przykładzie – czy po zjedzeniu obfitego obiadu nie chce nam się spać?

 

Wykorzystaj swój potencjał!

Aby w pełni wykorzystywać potencjał, jaki niesie ze sobą spożywanie posiłków, powinniśmy pamiętać o kilku kwestiach. Nasze śniadanie powinno być bogate w białko, natomiast zawierać możliwie niewiele tłuszczów. Wówczas to wydajność naszego mózgu będzie wysoka, co z całą pewnością przełoży się na wyniki naszej pracy. W podobnym tonie powinno być utrzymane również drugie śniadanie. Natomiast posiłki popołudniowe i wieczorne nie powinny być przesadnie obfite, bogate w węglowodany złożone, bez dużej ilości tłuszczów. Wtedy nie dotkną nas problemy związane ze snem.

Jedzenie jak najbardziej ma wpływ na nasz nastrój i samopoczucie. Pamiętajmy o tym układając nasze codzienne menu. O tym jak dobierać poszczególne produkty do pory dnia i charakteru posiłku dowiesz się z najnowszego numeru magazynu „Dr Medicus”. Znajdziesz tam garść niezwykle cennych porad, które pomogą Ci zmienić swoje nawyki żywieniowe.