Hashimoto a tycie – sprawdź, dlaczego przybierasz na wadze

Tarczyca to, bez wątpienia, jeden z najważniejszych – i najsłabiej rozpoznawanych przez zwykłego człowieka – organów ludzkiego ciała. Chociaż nauka zdążyła już gruntownie prześwietlić wpływ tego gruczołu na funkcjonowanie naszego organizmu, to dla przeciętnego człowieka, tarczyca nadal pozostaje niewiadomą. Trudno jest nam ją nie tylko zlokalizować ją na mapie ciała, lecz także powiedzieć, za co jest odpowiedzialna.

Tymczasem gruczoł ten ma kluczowy wpływ na większość procesów życiowych, które zachodzą w ludzkim organizmie. Dość powiedzieć, że hormony tarczycy: regulują przemianę materii, wpływają na transport wody, pomagają w utrzymywaniu stałej temperatury ciała, odpowiadają za przemianę cholesterolu i wapnia oraz rozkład białek, wspomagają również procesy zachodzące w mózgu, wpływają na pracę serca i mięśni, a także decydują o naszym nastroju.

 

Gruczoł wielofunkcyjny

Jak widać od prawidłowego funkcjonowania tarczycy zależnych jest naprawdę dużo procesów w naszym organizmie. Niestety, praca tego gruczołu stosunkowo często ulega zachwianiu. Wówczas pojawia się poważny problem. Gdy hormony tarczycy mają niski poziom, wszystkie wymienione wcześniej procesy, przestają funkcjonować w prawidłowy sposób. Ponadto, dochodzą do tego jeszcze objawy takie jak:

  • zmęczenie, senność i osłabienie;
  • wypadanie włosów oraz łamanie paznokci;
  • suchość i łuszczenie się skóry oraz łupież;
  • trądzik – głównie dolna część twarzy i szyja;
  • obniżenie temperatury ciała (odczuwanie ciągłego zimna);
  • zimne stopy i dłonie;
  • zatwardzenia i przybieranie na wadze;
  • poirytowanie, problemy ze snem, stany depresyjne;
  • osłabienie odporności (częste przeziębienia);

 

Hashimoto a tycie

Hashimoto – czyli przewlekłe limfocytowe zapalenie gruczołu tarczowego – to jedna z tych dolegliwości, które stanowią najczęstszą przyczynę zapalenia tarczycy oraz powiększenia gruczołu tarczowego (tzw. woli). Jest to choroba autoimmunologiczna, co oznacza, że w jej rezultacie organizm działa przeciwko sobie i atakuje własne komórki.
Niezwykle często chorobom tarczycy towarzyszy nadwaga. Pomimo diety oraz bardzo intensywnych ćwiczeń osoba, której tarczyca odmówiła prawidłowego funkcjonowania, nie jest w stanie uregulować swojej wagi. Nawet pomimo aktywnego trybu życia i regularnego spożywania posiłków musi ona mierzyć się z dodatkowymi kilogramami, które biorą się nie wiadomo skąd.

 

Dieta? Niekoniecznie…

Oczywiście pojawienie się tego typu obciążenia w naszym ciele, związane jest właśnie z dysfunkcjami tarczycy. To ona odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu. I, kiedy dochodzi do nawet małego zaburzenia jej pracy, może pojawiać się radykalne (niewspółmierne) spowolnienie przemiany materii. A wraz z nim nadprogramowe kilogramy.
Pozbycie się ich nie jest, naturalnie, rzeczą łatwą. Zwykle u osób chorych pojawia się decyzja, by przejść na dietę – wprowadzić do swojego życia większy rygor, regularność i obciążenia fizyczne. Dłuższe spacery z psem, jogging, siłownia, basen… To dosyć oczywista reakcja. Niestety bywa, że jest ona zupełnie nieskuteczna. Walka z nieprawidłowo funkcjonującą tarczycą (i wynikającymi z tego faktu nadmiarowymi kilogramami), wymaga bowiem o wiele większej wiedzy na temat odżywiania i tego, jak określonego typu produkty wpływają na nasz organizm.

 

Jakie są przyczyny tycia?

Aby móc skutecznie walczyć z problemem tarczycowym, warto dokładnie zrozumieć mechanizmy, które towarzyszą uszkodzeniu tego gruczołu i jego dysfunkcji. Co do zasady możemy wyróżnić trzy stadia opisanego problemu:

1. hormony tarczycy regulują metabolizm – zbyt mała ich ilość powoduje spadek tempa przemiany metabolizmu;

2. wolniejszy metabolizm skutkuje obniżoną przemianą materii – organizm zużywa coraz mniej energii na podstawowe funkcje życiowe, zmniejsza się wydatek energetyczny, chory je tyle samo, a to przyczynia się do tycia;

3. niedoczynności tarczycy może towarzyszyć podwyższony poziom kortyzolu, który przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej.

 

Jak zapobiegać hashimoto?

Najważniejsza jest oczywiście dobrze zbilansowana dieta. Nie chodzi tu jednak o właściwe proporcje węglowodanów w wieczornym posiłku, czy spożywanie produktów z napisem „light” lub innego typu niskokalorycznych potraw. Poprzez dietę należy rozumieć raczej taki sposób żywienia, który przede wszystkim wspomaga leczenie. Niekoniecznie za pomocą posiłków niskokalorycznych.
Dieta powinna zawierać przede wszystkim odpowiednią ilość kwasów omega-3, cynku oraz pełnowartościowego białka. To właśnie one pomogą nam stopniowo wyregulować pracę organizmu. Jednocześnie warto zadbać o odpowiednią ilość kalorii, dostarczanych wraz z pożywieniem. Tak, aby nie dopuścić do powstawania nadprogramowych kilogramów.

 

500 kalorii mniej

Przy chorobie Hashimoto zaleca się ograniczenie ilość spożywanych kalorii o ok. 500 w stosunku do dziennego zapotrzebowania. Ponadto należy zmniejszyć ilość produktów odzwierzęcych, które są bogate w tłuszcze nasycone – chodzi tu głównie o: smalec, karkówkę, golonkę, pasztet, kaszankę, mięso z kaczki i gęsi. Warto zadbać także o odpowiednie nasycenie naszych posiłków warzywami i owocami. Są one bogatym źródłem polifenoli i wzmacniają organizm, usuwając z niego wolne rodniki.
Jednak na szczególną uwagę, przy okazji walki z dysfunkcją tarczycy, zasługuje błonnik. To właśnie jego powinniśmy dostarczać do naszego organizmu w szczególnie dużych ilościach. Ogranicza on wchłanianie tłuszczów i cholesterolu, zwiększając jednocześnie uczucie sytości. Innymi słowy: pozwala nam jeść mniej oraz zdrowiej, nie pozostawiając głodnymi.

 

Witaminy i minerały

Do prawidłowego funkcjonowania tarczyca potrzebuje również odpowiedniej ilości: jodu, żelaza, cynku oraz witamin A, C, E i D. W diecie powinien znaleźć się także selen, który możemy dostarczyć do organizmu za pośrednictwem orzechów oraz magnez – warto zrobić oliwkę magnezową, którą łatwo wetrzemy w skórę.
Często niezwykle korzystne okazuje się również wyeliminowanie z diety glutenu, mleka krowiego oraz przetworzonych węglowodanów (w postaci ciastek, ciast itp.). Warto w ich miejsce dodać duże ilości witaminy C i oleju kokosowego. Dobrze jest także zastanowić się nad zakupem (bądź wykonaniem samemu) specjalnych kosmetyków sprzyjających regulacji pracy tarczycy.

 

Kosmetyki przeciw Hashimoto

Podstawowe składniki, znajdujące się w domowej szafce kuchennej – takie jak: soda, olej kokosowy i ocet jabłkowy – powinny wystarczyć do zrobienia skutecznej pasty do zębów, dezodorantu czy szamponu do włosów. Przy tym ostatnim wystarczy jedynie rozpuścić łyżkę sody w kubku z wodą. Dokładnie wmasować tę substancję we włosy, a potem spłukać wodą z dodatkiem octu jabłkowego.
Przy okazji rozpatrywania naturalnych sposobów walki z tarczycą (przede wszystkim zaś kwestii kosmetyków) wielu specjalistów radzi, by kierować się jedną fundamentalną zasadą: nie nakładać na swoje ciało niczego, co nie jest jadalne. Może się to wydawać dosyć radykalnym podejściem do tematu, ale jeśli ma pomóc nam w walce z Hashimoto – to czemu nie mielibyśmy spróbować?