Grzybica skórna – objawy i domowe sposoby leczenia

grzybica skóry

Grzybica skórna to jedna z najczęściej występujących chorób skórnych. Należy do grupy chorób zakaźnych i może być wywołana przez 150 z około 200 000 gatunków grzybów. Niektóre gatunki grzybów skórnych stanowią element naturalnej flory skórnej człowieka i nie są traktowane jako jednostka chorobotwórcza.

Jak dochodzi do zarażenia?

Kontakt z zarodkami grzyba chorobotwórczego nie zawsze powoduje rozwój grzybicy skórnej. Ludzki organizm posiada liczne mechanizmy obronne, które chronią skórę przed chorobami. Jednakże, niewielkie nawet osłabienie lub zachwianie równowagi flory ochronnej skóry umożliwia chorobotwórczym grzybom rozwój w obrębie naszej skóry.

Grzybicą skórną można się zarazić:

– poprzez kontakt z osobą zakażoną

– korzystając z publicznych ubikacji i pryszniców

– pożyczając obuwie

– przymierzając sklepowe obuwie

– u kosmetyczki

– pożyczając ręczniki

– pożyczając szczotkę do włosów lub grzebień

– poprzez kontakt z osobami bezdomnymi

Może się też rozwinąć pod wpływem przewlekłego ucisku, np. od noszenia zbyt ciasnej bielizny lub obuwia. Podatność na rozwój grzybicy skórnej zwiększa się również w przypadku niektórych chorób lub stanów organizmu, takich jak:

– ogólne osłabienie organizmu

– przeziębienie lub grypa

– antybiotykoterapia

– nowotwór

– cukrzyca

– problemy endokrynologiczne

Objawy i rodzaje grzybicy skórnej

1. Grzybica skóry gładkiej

Dotyczy każdego miejsca na ciele. Może objawiać się poprzez czerwone plamy z lekkim obrzękiem. Zmiany tego typu często występują w pachwinach i na pośladkach.

2. Grzybica skóry owłosionej

Występuje na brodzie oraz skórze głowy. Często występuje u dzieci. W zależności od rodzaju, może objawiać się czerwonymi lub żółtymi, łuszczącymi się plamami i zgrubieniami w obrębie skóry głowy. Grzybica skóry owłosionej może powodować wzmożone wypadanie włosów, a nawet łysienie, dlatego powinna być jak najszybciej wyleczona.

3. Grzybica paznokci

Może objąć zarówno paznokcie u stóp, jak i u rąk. Płytki paznokci robią się zrogowaciałe, zgrubiałe, łamliwe i przebarwione zazwyczaj na żółto lub brązowo.

4. Grzybica stóp

Najczęściej zajmuje przestrzenie między palcami stóp lub na bocznych częściach stopy. Objawia się zrogowaceniem, rumieniem i złuszczaniem naskórka. Czasem pojawiają się też pęknięcia skóry.

5. Drożdżyca

Najczęściej dotyczy narządów płciowych lub jamy ustnej. Występuje w postaci białych, gęstych nalotów. Powoduje uczucie świądu i pieczenia. U osób otyłych mogą także występować wyprzenia drożdżakowe, w okolicy pachwin, pach, piersi i fałdów brzusznych. Powstają w wyniku licznych otarć, ciepła i wilgotności.

6. Łupież pstry

Może pojawiać się na szyi, rękach, plecach i klatce piersiowej. Występuje w postaci jasnobrązowych plamek.

Domowe sposoby na grzybicę skórną

W przypadku wystąpienia objawów grzybicy warto wybrać się do dermatologa, bowiem samemu łatwo pomylić grzybicę z innym rodzajem dermatozy. Nie należy ignorować objawów skórnych, bowiem mogą one świadczyć o innych, niekiedy ciężkich schorzeniach. Jeżeli dermatolog stwierdzi grzybicę, warto połączyć leczenie farmakologiczne z domowymi sposobami, które pomogą załagodzić objawy. Do domowych sposobów pomocnych w leczeniu grzybicy zalicza się:

1. Olejek z drzewa herbacianego

2. Czosnek

3. Cebula

4. Olej kokosowy (nie należy nakładać go na twarz, ponieważ może powodować niedoskonałości)

5. Ocet jabłkowy

6. Soda oczyszczona

Leczenie grzybicy jest niekiedy długotrwałe i uciążliwe. Same domowe sposoby mogą nie wystarczać, szczególnie na zaawansowanym etapie rozwoju choroby. Warto jednak łączyć leczenie farmakologiczne oraz naturalne, w celu przyspieszenia procesu leczenia i złagodzenia objawów.

Postaw na zdrowy styl życia. Czytaj magazyn Dr Medicus” i zdobywaj wartościową wiedzę. Dowiesz się, jak rozpoznawać choroby i schorzenia, jak odczytywać sygnały wysyłane przez organizm oraz jak szybko i efektywnie na nie reagować. Buduj wiedzę, aby świadomie zadbać o organizm. Nie czekaj, aż Twoje zdrowie zacznie szwankować. Zadbaj o nie teraz.