Czy fluor jest zdrowy? Zagrożenia związane z fluoryzacją

fluor w pastach do zębów

Zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, próchnica zębów jest problemem powszechnym. Bardzo często dentyści zalecają dodatkową fluoryzację, a edukatorzy stomatologiczni zarządzają ją nawet w szkołach. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że fluor to naturalny i powszechnie występujący pierwiastek.

Walka z próchnicą powinna zaczynać się od sprawdzenia poziomu fluoru w wodzie płynącej z kranów w gospodarstwach domowych. Dodatkowa, bezmyślna suplementacja fluoru, może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Fluor jest wszędzie

Woda, żywność i gleba zawierają fluor naturalny, ten syntetyczny dodawany jest do past do zębów, wszelkiego rodzaju produktów chemicznych i wody pitnej.

Badania wykazują, że na obszarach, na których ludzie bardzo często zmagają się z próchnicą, dodanie fluoru do sieci wodociągowej, może przyczynić się do zmniejszenia problemu z próchnicą. Niestety zbyt duża ekspozycja na fluor zwiększa ryzyko wystąpienia poważnych chorób.

Fluoroza zębów

Białe smugi i plamki, na rozwijających się zębach dziecięcych, mogą być oznaką fluorozy zębów. Ten problem nie wpływa kluczowo na zdrowie, ale powoduje zauważalne przebarwienia.

Z tego powodu, nie zaleca się dzieciom stosowania płynów do płukania jamy ustnej. Zawierają zazwyczaj fluor. Z tej samej przyczyny, dzieci myjące zęby, powinny być nadzorowane przez rodziców, przez duże ryzyko połykania pasty do zębów.

Problemy z tarczycą

Badania dowodzą, że nadmiar fluoru może mieć negatywny wpływ na przytarczyce i powodować nadczynność. Niekontrolowanie wydzielanie hormonów, może zaburzać funkcjonowanie całego organizmu. Może dojść do zubożenia wapnia w kościach, a to z kolei spowoduje podatność na złamania.

Fluoroza szkieletowa

Jest to choroba spowodowana nadmierną ekspozycją na fluor. Fluoroza szkieletu, może być kojarzona z innymi schorzeniami. Dochodzi do uszkodzeń kości i stawów, a to wywołuje, ciężki do uśmierzenia, ból.

Fluoroza szkieletowa sprawia, że kości przestają być elastyczne. Stają się twarde i zwiększa się ryzyko złamań. Gęstnienie kości przyczynia się również do znacznego i niekomfortowego pogorszenia ruchomości stawów.

Zatrucia fluorem

Przy zbyt dużym, jednorazowym stężeniu fluoru należy pamiętać, że może dojść do silnego zatrucia.

Oczywiście do tego rodzaju sytuacji dochodzi najczęściej w przypadku skażeń wody, czy innych sytuacji, podczas których poziom fluoru np. w wodzie, gwałtownie wzrasta.

Objawy, które powinny wywołać wzbudzić niepokój, to : bóle brzucha, nudności i wymioty, nadmierne wydzielanie śliny, czasem również skurcze i drgawki.

Problemy neurologiczne

W tym przypadku szczególną uwagę, na obecność fluoru, powinny zwrócić kobiety ciężarne. Narażenie dziecka w okresie płodowym, na dostarczanie fluoru, może w przyszłości przyczynić się do gorszych zdolności poznawczych.

Badania dowodzą, że dzieci, które zostały narażone na wyższy poziom fluoru, osiągały niższe wyniki w testach IQ. Fluor znajduje się na liście substancji niebezpiecznych dla rozwoju dziecka.

Uszkodzenia nerek i wątroby

Długotrwałe przyjmowanie fluoru ma bardzo toksyczny wpływ również na nerki i wątrobę. Badania wykazują, że zbyt duże stężenie fluoru, powoduje, że układ antyoksydacyjny zmniejsza swoją aktywność. Cewki nerkowe ulegają uszkodzeniu.

Nerki i wątroba biorą udział w usuwaniu fluoru z organizmu. Uszkodzenie ich, może spowodować generowanie wolnych rodników, a te z kolei przyczyniać się do uszkodzeń także w mózgu i krwi.

Problemy ze skórą

Przykładem problemu, jaki pojawia się najczęściej, jest okołowargowe zapalenie skóry. Ma związek głównie z używaniem past do zębów, w którym występuje wysoka zawartość fluoru. Wiele osób sięga także po płyny do płukania jamy ustnej.

Problemy sercowo-naczyniowe

Jeden z najważniejszych powodów, dla których warto czytać etykiety past do zębów. Długotrwałe stosowanie fluoru może spowodować problemy z sercem i stworzyć śmiertelne niebezpieczeństwo. Może dojść do pojawienia się miażdżycy tętnic, uszkodzeń mięśnia sercowego, niewydolności serca, a także podniesienia ciśnienia krwi.

Należy również pamiętać, że przewlekłe zatrucie fluorem, również może zakończyć się niedokrwistością, chronicznym osłabieniem, spadaniem masy ciała, ogólnym zaczerwienieniem skóry, a nawet problemów z płodnością. U kobiet może dojść do przedwczesnego dojrzewania.

Próchnica zębów, to jeden z najczęściej występujących problemów zdrowotnych u dzieci. Gołym okiem jest niewidoczna, więc dopóki nie pojawia się ból zęba, temat jest bagatelizowany. Mimo że temat fluoryzacji bardzo często nagłaśniany jest już w szkole podstawowej, wiedza na temat fluoru – przekazywana uczniom i rodzicom – jest uboga. Najczęściej mówi się o pozytywnym wpływie fluoru. Świadomość tego, jak fluor wpływa na organizm, może stać się początkiem kompleksowej dbałości o stan uzębienia – głównie po to, aby uniknąć nadmiernej fluoryzacji.

Stosowanie fluoru może być zarówno korzystne jak i bardzo niebezpieczne. Więcej na temat tego, jak zadbać o organizm i nie spowodować uszczerbku na zdrowi, znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”.