Fast foody nas zabijają!

Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez fast foodów. Nic dziwnego: żyjemy szybko, więc chcemy i szybko jeść. Problem jednak w tym, że serwowane w nich jedzenie nie jest zdrowe. Niestety, nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że dieta ma wpływ nie tylko na wygląd czy zdrowie, ale i na samopoczucie.

Dlaczego dieta jest ważna?

Powszechnie znane powiedzenie przekazuje nam niezwykle cenną uwagę – jesteś tym, co jesz. Coraz popularniejszy amerykański styl życia, w tym nawyki żywieniowe, powoduje, że wiele osób cierpi na nadwagę oraz inne schorzenia z nią związane. Dieta oparta w dużej mierze na fast foodach zawiera przetworzoną żywność, węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, nienaturalne oleje i cukry. Te składniki zwyczajnie nam szkodzą, dlatego też powinniśmy ograniczać je w naszym jadłospisie.

Żywność przetworzona – dlaczego nam szkodzi?

Każdego dnia spożywamy różnego rodzaju produkty przetworzone. Nie sposób wyeliminować je całkowicie ze swojej diety. Dla wielu z nas bowiem płatki na mleku to idealne śniadanie. Niestety, zawierają one różnego rodzaju konserwanty i inne składniki, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie. Produkty przetworzone zawierają w sobie również niezdrowe oleje. Co ważne, nie wszystkie oleje są niezdrowe – warto wskazać chociażby olej kokosowy lub oliwę extra virgin – jednakże nie są one stosowane na skalę przemysłową do produkcji żywności przetworzonej.

Węglowodany – w czym tkwi problem?

Przez wiele lat węglowodany były uznawane za podstawę tak zwanej piramidy żywieniowej. Koncepcja ta została w swoim czasie przyjęta przez Amerykańską Agencję Żywności i Leków, stąd też upowszechniła się w Stanach Zjednoczonych, a następnie spopularyzowano ją w innych częściach świata. Wiele węglowodanów, takich jak chociażby pieczywo oraz biały ryż, posiada wysoki indeks glikemiczny. To właśnie on jest przyczyną wzrostu otyłości oraz innych problemów z nią związanych, w tym również zachorowań na cukrzycę.

Biała śmierć” czyli cukry

Trudno jest wyobrazić sobie życie bez cukru. Większość z nas nie tylko słodzi kawę czy herbatę, ale również spożywa słodzone napoje. Przyczynia się to do wzrostu zachorowań na cukrzycę i powoduje problemy z nadwagą. Warto zauważyć, że jedna puszka popularnej Coca-Coli zawiera w sobie aż 39 gramów cukru! To więcej niż dzienna dawka cukru zalecana dla dorosłego mężczyzny. Co gorsza, również soki owocowe, które możemy kupić w sklepach, zawierają w sobie niemałe ilości cukrów. Niektóre z nich są w rzeczywistości słodzone wysokofruktozowym syropem kukurydzianym, którego spożywanie jest powiązane z powstawaniem wielu problemów zdrowotnych. Nic więc dziwnego, że cukier nazywany jest „białą śmiercią”. Dobrym rozwiązaniem jest więc picie wody lub świeżo wyciskanych soków.

Nie jest możliwe, aby całkowicie wyeliminować ze swojej diety niezdrowe produkty. Możemy jednak ograniczyć ich ilość w naszej diecie. O tym jak to zrobić i czym możemy je zastąpić, przeczytamy w najnowszym wydaniu magazynu „Dr Medicus”.