Czy dieta śródziemnomorska jest zdrowa?

zdrowa dieta

O diecie śródziemnomorskiej najczęściej mówi się w kontekście zdrowia i urody. Wzmacnia odporność, poprawia kondycję i wpływa korzystnie na samopoczucie. O jej zaletach można pisać książki. Nic nie dzieje się bez przyczyny – fundamentem diety śródziemnomorskiej są owoce, warzywa, oliwa z oliwek i owoce morze. Jeżeli na co dzień jadasz tradycyjnie, koniecznie dowiedz się, dlaczego warto zmienić żywieniowe preferencje.

Na pewno wiesz, czym jest miażdżyca, jak negatywnie wpływa na organizm i że po pewnym czasie go pustoszy. Mimo tego, chętnie sięgasz po fast foody, tłuszcz, słodkie przekąski – to ogromny błąd. Poziom cholesterolu najczęściej jest konsekwencją niezdrowej diety. Błędnie przyjmuje się, że problem dotyczy wyłącznie osób starszych. Cholesterol nierzadko pojawia się u młodych osób tuż po 20 roku życia. Brak aktywności fizycznej, zła dieta i siedzący tryb życia, to najkrótsza droga do problemów zdrowotnych.

Dlaczego Kreteńczycy prawie w ogóle nie zmagają się z miażdżycą?

Odpowiedź jest prosta – bo nie muszą. Dieta, z jaką mają do czynienia już od dziecka, przez długie lata pozwala, im zachować dobre zdrowie i urodę. Ich dieta opiera się o naturalne produkty. Pamiętajmy, że kulinarne nawyki towarzyszą nam najczęściej do końca życia. Nie oznacza to jednak, że nie można z nimi walczyć. Ludzie coraz chętniej otwierają się na nowe smaki, a kuchnia nie jest już tylko miejscem przyrządzania potrawy, ale przede wszystkim studiem kulinarnych eksperymentów. Wciąż jednak brakuje świadomości, jak dużym zagrożeniem dla zdrowia jest „tradycyjna polska kuchnia”. Cukrzyca, nowotwory, choroby serca – bardzo często mają wspólny mianownik, złą dietę.

Zalety diety śródziemnomorskiej

  1. Tłuste ryby, czyli zdrowe serce

Choć coraz częściej można usłyszeć o pozytywnym wpływie jedzenia tłustych ryb, wciąż niechętnie je kupujemy. Tłuste ryby to bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3. Spożywanie odpowiedniej ilości może znacznie zmniejszyć ryzyko zawału serca czy miażdżycy. Grecy niechętnie jednak sięgają po patelnie. W kuchni śródziemnomorskiej nie smaży się ryb! Dobrym sposobem natomiast jest przygotowanie na parze lub upieczenie.

  1. Oliwa z oliwek – sposób na uniknięcie zawału serca

W polskiej diecie króluje masło, margaryna, smalec, w kuchni śródziemnomorskiej pierwsze skrzypce gra zawsze oliwa z oliwek. To głównie ona jest używana do przyrządzenia sałatek, sosów, czy potraw rybnych. Podobnie jak tłuste ryby, oliwa z oliwek chroni organizm przed zawałem serca. Zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Ma właściwości antynowotworowe, dzięki dużej ilości niezbędnych antyoksydantów.

  1. Warzywa i owoce, czyli jak zatrzymać zdrowie i urodę na lata

Choć w Polsce najczęściej duży nacisk kładzie się na spożywanie mięsa i to ono zazwyczaj jest główną potrawą w ciągu dnia. Najzdrowszą opcją są jednak warzywa. Ich w kuchni śródziemnomorskiej nie brakuje. Podawane są jako dodatek do niemal każdego posiłku. Najczęściej zjada się je „na świeżo i surowo”, a także w postaci sosów lub zup. Na podium kuchni śródziemnomorskiej są również owoce. Te z kolei stanowią odpowiednik słodkich deserów, które jemy między posiłkami. Mieszkańcy południa bardzo chętnie sięgają po sałatki owocowe, koktajle, świeżo wyciskane soki.

Zarówno warzywa jak i owoce stanowią źródło przeciwutleniaczy. Chronią organizm przed nowotworami, chorobami serca i działają antystarzeniowo. Warto podczas przygotowywania posiłków każdego dnia pamiętać o czosnku, pomidorach, papryce, cytrusach lub po prostu owocach sezonowych.

Badania dowodzą, że to właśnie ludzie zamieszkujący kraje śródziemnomorskie żyją najdłużej i najdłużej cieszą się dobrym zdrowiem. Rzadko mierzą się z chorobami bliskimi Polakom – cukrzycą, miażdżycą, nadciśnieniem czy chorobami serca. Dużą zaletą diety śródziemnomorskiej niekwestionowanie jest brak tłuszczów zwierzęcych w codziennym menu.

Twoje zdrowie, to wypadkowa podejmowanych decyzji – począwszy od diety po aktywność fizyczną i odpoczynek. Najczęściej właśnie Ty masz wpływ na to, jak funkcjonuje Twój organizm. Im szybciej zaczniesz działać, tym szybciej Twoje ciało podziękuje Ci za opiekę. Więcej na temat zdrowia i urody znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”.