Dieta ketogeniczna – klucz do zdrowia czy chwilowa moda?

dieta ketogenna

Dieta ketogeniczna, zwana również ketogenną, to najnowszy trend wśród diet nisko-węglowodanowych. Polega ona na wyeliminowaniu produktów węglowodanowych, takich jak pieczywo czy makarony, ale również niektóre owoce i warzywa.

W 2018 roku była ona jedną z najbardziej popularnych diet i nadal zdobywa coraz szersze grono zwolenników. Może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie osób cierpiących na cukrzycę, padaczkę lub nadciśnienie. Jest również pomocna kiedy chcemy zrzucić zbędne kilogramy.

 

Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Mimo swojej obecnej popularności, dieta ketogeniczna została uznana przez niektórych dietetyków za szkodliwą, zwłaszcza przy dłuższym jej stosowaniu. Dlaczego?

Dieta ketogeniczna polega na niemal całkowitej eliminacji węglowodanów ze swojego jadłospisu oraz zastąpieniu ich tłuszczami. Nie jest to jednak korzystne rozwiązanie dla naszego organizmu. Diety ubogie w węglowodany powodują wyczerpywanie zapasów glikogenu w wątrobie. To z kolei doprowadza do ketozy, czyli spalania tłuszczu przez nasze narządy w celu wytworzenia energii.

Wielu specjalistów uważa, że dieta ketogeniczna na dłuższą metę może przynosić więcej szkody niż pożytku. Nie należy ona do zdrowych nawyków żywieniowych i przy dłuższym stosowaniu może doprowadzić do przemęczenia organizmu oraz niedoboru niektórych witamin i minerałów. Nie jest ona polecana szczególnie osobom, które uprawiają sport lub wykonują zawód, który wiąże się z wysiłkiem fizycznym.

Dieta ketogeniczna sprawdzi się gdy chcemy szybko zrzucić zbędne kilogramy. Jednakże, dietetycy coraz częściej ostrzegają, że diety oparte na eliminacji całych grup produktów są dla nas niekorzystne. Lepiej jest ograniczać wielkość spożywanych posiłków, niż całkowicie eliminować z nich np. węglowodany czy cukry.

 

Co zamiast diety ketogenicznej?

Dietetycy coraz częściej polecają dietę 80/20 – tzn. 80% naszej diety powinny stanowić produkty świeże i nieprzetworzone, bogate w witaminy, minerały i tłuszcze omega 3, 6 i 9. Pozostałe 20% to nasze kulinarne zachcianki. Niezwykle ważna przy zdrowym odżywianiu jest również regularność, jedzenie śniadań i nieobjadanie się przed snem. 

Zmotywuj siebie i swoich bliskich do zdrowego trybu życia. Czytaj magazyn Dr Medicusi zdobywaj wartościową wiedzę. Dowiesz się, jak rozpoznawać choroby i schorzenia, jak odczytywać sygnały wysyłane przez organizm oraz jak szybko i efektywnie na nie reagować. Buduj wiedzę, aby świadomie zadbać o organizm. Nie czekaj, aż Twoje zdrowie zacznie szwankować. Zadbaj o nie teraz.