Dieta czy ćwiczenia – dzięki czemu szybciej schudniesz?

Wielu z nas narzeka na swoją wagę i pragnie zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Szczególnie przed letnim urlopem jest to dla nas bardzo istotne – przed wyjazdem nad morze chcielibyśmy, by nasza sylwetka prezentowała się atrakcyjnie i nie była źródłem frustracji. Niektórzy, z tego powodu, decydują się rozpocząć treningi na siłowni. Inni przechodzą na dietę. Jeszcze inni próbują łączyć ćwiczenia i zmiany w nawykach żywieniowych. Która z tych opcji jest najskuteczniejsza?

 

Problemy związane z ćwiczeniami

Lekarze od dawna powtarzają, że brak aktywności fizycznej jest jedną z głównych przyczyn otyłości. Trudno się z tym nie zgodzić. Dane jednoznacznie pokazują, że siedzący tryb życia ma negatywny wpływ na naszą kondycję. Warto jednak pamiętać, że te same badania naukowe wskazują jednocześnie, że to nieprawidłowa dieta mocniej przekłada się na masę ciała, aniżeli ćwiczenia fizyczne.

Oznacza to, ni mniej ni więcej, tylko tyle, że nawet przy dużej ilości ruchu możemy mieć nadwagę. To, co i jak jemy jest bowiem o wiele istotniejsze dla funkcjonowania naszego organizmu od tego gdzie i w jaki sposób ćwiczymy. Kanapka obficie posmarowana masłem i przyłożona solidnym kawałkiem żółtego sera, zjedzona wieczorową porą, zapewne zniweczy wcześniejszy spacer lub jogging.

 

Utrzymywanie wagi mimo ćwiczeń

Niestety, prawda jest taka, że wiele osób w trakcie treningu nadal podjada, nierzadko niezdrowe produkty. I to, jak wskazują naukowcy, przyczynia się do ograniczenia efektów odchudzania. Nie oznacza to jednak, że ćwiczenia są stratą czasu, wręcz przeciwnie. Pozwalają one na zbudowanie masy mięśniowej, a także poprawę kondycji układu sercowo-naczyniowego, obniżają ciśnienie krwi i pozytywnie wpływają na wydolność całego organizmu.

Właśnie dlatego – nawet jeśli mimo ćwiczeń szala wagi wciąż pokazuję tę samą liczbę – nie rezygnujmy z aktywności fizycznej. O wiele lepiej jest bowiem ważyć wciąż tyle samo, mając w miejsce tkanki tłuszczowej, sporo nowych mięśni, aniżeli na odwrót. Pamiętajmy także, że ćwiczenia wspomagają również walkę z depresją, gdyż podczas treningu wydzielają się endorfiny, czyli tak zwane hormony szczęścia.

Nawet, jeśli nie mamy aż tak dużych problemów psychicznych, by mówić o depresji, to nadal ćwiczmy. Zajęcia fizyczne dadzą nam fantastyczną dawkę dobrego humoru i pozytywnego nastawienia w zimie. pomogą zwalczyć chandrę i poczucie znudzenia.

 

Podstawą jest jednak dieta

Podstawą w walce z nadwagą jest odpowiednio przygotowana dieta. Na co dzień bowiem większość z nas nie przykłada zbyt dużej wagi do tego, co znajduje się na talerzu. Owszem, staramy się jeść zdrowo – unikać konserwantów i produktów rakotwórczych – ale ostatecznie na tym kończą się zazwyczaj nasze starania. Jest to całkiem zrozumiałe, nie każdy ma czas, by poświęcać na przygotowanie jedzenia kilkadziesiąt minut, pięć razy w ciągu jednego dnia.

Stąd też spożywamy przetworzoną żywność, nienaturalne tłuszcze oraz niezliczone ilości cukru. Wszystkie te elementy prowadzą nasz organizm nie tylko do otyłości, ale i innych schorzeń – na przykład cukrzycy. Jedzenie w sposób zdrowy okazuje się więc w takim układzie tylko grą pozorów. Pomaga uniknąć jednego typu chorób, ale wystawia nas na inne.

 

Zdrowe, czyli jakie?

Problemem jest również fakt, że w obecnych czasach niełatwo o naprawdę zdrowe produkty. Dobrze jest zatem skorzystać z pomocy dietetyka lub uważnie czytać artykuły zamieszczone w magazynie „Dr Medicus„. To drugie rozwiązanie będzie oczywiście nieporównanie tańsze i (zapewne) znacznie skuteczniejsze.

Odpowiednia wiedza pomoże nam wyeliminować z jadłospisu szkodliwe produkty, a ponadto zadba, by naszemu organizmowi nie zabrakło niezbędnych składników mineralnych. Stanie się także znakomitym impulsem do właściwego nawadniania organizmu. A to, jest ekstremalnie ważne – szczególnie w czasie odchudzania, gdy powinniśmy spożywać około dwóch litrów niskosłodzonych płynów.

 

Jakie odchudzanie jest skuteczne?

Być może, jeżeli do tej pory nie mogliśmy skutecznie zrzucić kilogramów, nie walczyliśmy z nimi stosując odpowiednie środki. Jak już powiedzieliśmy wcześniej, w każdym wypadku należałoby zacząć od przygotowania właściwej diety.

Zmiana nawyków żywieniowych pozwoli nam bowiem na wyeliminowanie produktów, które są nadmiernie kaloryczne. Dopiero później pomyślmy o planie treningowym. Co ważne, powinien być on dopasowany do naszych możliwości fizycznych. Nie forsujmy się zanadto, bo możemy szybko stracić zapał do ćwiczeń, uszkodzić kręgosłup lub wywołać innego typu poważną kontuzję. 

 

Właściwa suplementacja

Powinniśmy pamiętać także o tym, by spożywać odpowiednie ilości węglowodanów (cukrów) po treningu. Bez organizm, zmęczony i pozbawiony energii, zacznie na bieżąco metabolizować tkankę mięśniową. W rezultacie, ćwicząc coraz ciężej, nie tylko nie uzyskamy żadnych efektów, ale prawdopodobnie przytyjemy…

Bez względu na wszystko musimy również mieć na uwadze fakt, że odchudzanie to proces długotrwały. Nie liczmy na cuda. Nie spodziewajmy się efektów z piątku na sobotę. I nie  zniechęcajmy się niepowodzeniami lub brakiem szybkich efektów!

W ostateczności możemy skorzystać z pomocy suplementów odchudzających, ale i tu nie ma gwarancji, że uda nam się coś osiągnąć szybciej. Wiele z nich to bowiem placebo, środki chemiczne wywołujące spustoszenie w organizmie lub oszustwa koncernów farmaceutycznych. Przed kupieniem suplementu dobrze się więc zastanówmy. Sprawdźmy, co obiecuje producent, jakie (i czy w ogóle) daje nam gwarancje oraz czy zamieszcza informacje od osób, które środek już wypróbowały.

Walka z nadwagą nigdy nie jest łatwa. Zawsze należy jednak przygotować odpowiednią strategię, która pozwoli nam osiągnąć upragniony cel. O tym jak skutecznie się odchudzać dowiesz się z magazynu „Dr Medicus„. Dzięki naszym poradom szybko dowiesz się jak skutecznie walczyć ze zbędnymi kilogramami – robić to z głową, naturalnie i bez rujnowania domowego budżetu!