Medytacja – czy warto? 7 korzyści zdrowotnych

wpływ medytacji na zdrowie

Większość osób kojarzy medytację ze spokojem ducha. Jest to przede wszystkim praktyka, która ma za zadanie wprowadzić ciało w stan relaksu i przynieść ukojenie. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że oprócz spokoju, medytacja może nieść za sobą szereg korzyści zdrowotnych. Dowiedz się, w jaki sposób medytacja wpływa na zdrowie i postaraj się wprowadzić ją do codziennych rytuałów.

Badania naukowe dowodzą, że medytacja prowadzi do poprawy kondycji psychicznej, pomaga radzić sobie z wszelkimi chorobami oraz wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia. Jest co najmniej 7 powodów, dla których warto medytować.

1. ADHD

Ta popularna – zwłaszcza wśród dzieci młodzieży – choroba skutecznie potrafi utrudnić codzienne funkcjonowanie. Zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi jest chorobą uciążliwą, przy której osoba chora ma problemy z koncentracją. Choć nie ma jeszcze wystarczających badań, aby potwierdzić stuprocentową skuteczność medytacji w walce z ADHD, naukowcy twierdzą, że może ona pozytywnie wpływać na stan osób chorych.

1. Nerwica, długotrwały stres

Medytacja sprawdza się w przypadku niemal każdej choroby, również w przypadku długotrwałego stresu i nerwicy. Osoby cierpiące z powodu nowotworów, często doświadczają uczucia lęku, chronicznego zmęczenia, stresu, przygnębienia. Nierzadko muszą stawić czoła bezsenności. Medytacja pozwala ukoić nerwy, poprzez terapię opartą na filarze umysł-ciało, zmniejsza lęk i może przyczynić się także do zmniejszenia przewlekłego bólu, towarzyszącego chorobie.

1. Nadciśnienie

Badania naukowe dowodzą, że medytacja może przyczynić się do obniżenia ciśnienia krwi. Może stać się uzupełnieniem leczenia farmakologicznego. Osoby z nadciśnieniem, powinny sięgać do praktyk, które przyczyniają się do wyciszenia i uspokojenia. Przy nadciśnieniu, warto dbać o układ nerwowy.

1. Stany lękowe

W tym również depresja. Coraz więcej badań dowodzi, ze medytacja prowadzi do złagodzenia wszelkich stanów lękowych czy zaburzeń psychicznych. Istnieją również badania, które odnotowały większy wpływ na poprawę w zakresie przeciwdziałania depresji niż stresowi.

1. Menopauza

Istnieje coraz więcej dowodów naukowych, które świadczą o tym, że medytacja jest korzystna w zmniejszaniu wszelkich objawów okresu menopauzy. Zaburzenia snu, częsty i uciążliwy ból stawów oraz mięśni, huśtawki nastroju a także uderzenia gorąca – to tylko niektóre objawy towarzyszące klimakterium. Bardzo często, w tym trudnym czasie, kobiety korzystają z pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej. Warto zastanowić się wsparciem organizmu programem medytacyjnym.

1. Zespół jelita drażliwego

Choć na to schorzenie cierpi około 20% ludzi na całym świecie, wciąż nie do końca wiadomo, czy stres jest przyczyną choroby, czy może choroba wpływa na wzrost stresu. Zespół jelita drażliwego jest powodem wielu dolegliwości bólowych i najczęściej przyczynia się do zaburzenia cyklu wypróżnień. Niezależnie od powodu pojawienia się choroby, badania wskazują, że medytacja może przyczynić się do złagodzenia objawów.

1. Nałóg nikotynowy

Niektórzy uważają także, że medytacja może przyczynić się do rzucenia palenia lub wspomóc ten proces. Rzucenie palenia skutkuje natomiast szeregiem korzyści dla organizmu. Jeżeli zmagasz się z nałogiem, warto spróbować każdej metody, aby uwolnić się od nikotyny.

Niestety są osoby, które ze względu na ograniczenia fizyczne nie będą w stanie brać udziału we wszystkich praktykach, przewidujących duży zakres ruchu. Warto mieć to na uwadze, wybierając swój program. Nie należy zniechęcać się już na wstępie, można wybrać zajęcia, które nie przewidują ruchu.

Medytacja w Polsce nie jest jeszcze bardzo popularną praktyką, wiele osób ma bardzo sceptycznie podejście do tego rodzaju praktyk. Warto jednak zaufać badaniom naukowym i na własnej skórze sprawdzić korzyści. Może być to pierwszy krok do uzyskania równowagi pomiędzy duszą i ciałem.

Jeżeli ten temat Cię zainteresował koniecznie zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. To źródło inspiracji i wiedzy na temat zdrowego trybu życia. Naucz się słuchać swojego organizmu i reaguj na sygnały, które Ci wysyła. Zadbaj o siebie i bliskich.