Czosnek – antybiotyk w Twojej kuchni

Jego potężna moc znana jest ludzkości od wieków. Jako remedium na kłopoty ze zdrowiem czosnek wykorzystywali już mieszkańcy starożytnego Egiptu oraz antycznego Rzymu. Już wtedy doskonale wiedziano, że pomaga on pokonać przeziębienie, przeciwdziałać osłabieniu i wesprzeć układ odpornościowy. Dziś wiemy z całą pewnością, że czosnek pozwala uchronić organizm także przed ciężkimi chorobami – m.in. miażdżycą, zawałem serca czy nowotworami…

Naturalne bogactwo

Czosnek jest rośliną bogatą w różnorodne substancje odżywcze. W jego składzie znajdziemy m.in. witaminy A, E i C oraz te z grupy B. Spośród składników mineralnych na największą uwagę zasługuje natomiast duża zawartość potasu, fosforu, żelaza oraz siarki. W skład chemiczny czosnku wchodzą także substancje przeciw utleniające oraz różnego typu związki siarki.

To właśnie te ostatnie są w największej mierze odpowiedzialne za niezwykłe właściwości rośliny – szczególnie zaś za jej bakterio- i grzybobójczą moc. Nawet niewielkie ilości czosnku potrafią bardzo skutecznie zahamować rozmnażanie niebezpiecznych dla naszego zdrowia bakterii i grzybów, stanowiąc dla nich barierę nie do przejścia. Można powiedzieć więc, że czosnek jest swoistego rodzaju naturalnym antybiotykiem.

Przeciw wirusom

Jeśli chodzi o właściwości antywirusowe czosnku, to nie są one jeszcze do końca poznane przez naukę. Jednak przeprowadzone badania wykazują jednoznacznie, że roślina daje pozytywne efekty w walce z grypą, wirusem opryszczki, a nawet wirusowym zapaleniem płuc. Dane naukowe obrazują, że czosnek ma ogromny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, głównie poprzez utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu i tłuszczów we krwi, regulację ciśnienia tętniczego, rozkład zakrzepów (który może uchronić nas przed zakrzepicą).

Badania wykazują ponadto, że jedzenie czosnku zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory żołądka, okrężnicy i jelita grubego. Co więcej związki zawarte w roślinie opóźniają procesy starzenia się organizmu i doskonale odżywiają skórę. Czosnek zapobiega powstawaniu żylaków, pojawianiu się pajączków oraz wypryskom.

Alliina i allicyna

Głównym związkiem oddziałującym pro zdrowotnie na organizm jest w czosnku allicyna. Jako, że jest to substancja lotna, to jej największą ilość uzyskać można ze świeżej rośliny. Warto pamiętać jednak o tym, że samo zjedzenie nawet kilku ząbków czosnku może nie dostarczyć nam prawie wcale allicyny. A to dlatego, że związek ten nie występuje w roślinie w formie bezpośredniej.

Dopiero po rozgnieceniu ząbku czosnku, z obecnej w nim alliiny (pozbawionej właściwości pro zdrowotnych), powstaje allicyna. Następuje proces hydrolizy, w wyniku którego otrzymujemy środek o silnym działaniu antybiotycznym. Według naukowców jeden gram allicyny ma 15-krotnie większą moc niż analogiczna ilość penicyliny!

Jest więc potężnym środkiem leczniczym, który ponadto wykazuje także silne działanie oczyszczające krew. Pozwala pozbyć się z niej niekorzystnie oddziałujących produktów przemiany materii. Ponadto czosnek poprawia funkcjonowanie mózgu – zwłaszcza w starszym wieku. To właśnie wtedy jego pro zdrowotne działanie okazuje się szczególnie bezcenne, ponieważ ochrania on neurony przed degeneracją.

Smażony czy surowy czosnek? Ząbek czy cała główka?

Aby stosowanie czosnku przyniosło należyte efekty, roślinę należy regularnie dodawać do posiłków. Zdecydowanie lepiej jest robić to w postaci surowej, ponieważ pod wpływem temperatury czosnek traci swoje właściwości. W ciągu doby zaleca się jeść nie więcej niż 1-2 ząbki (ok. 4 g), ponieważ większa ilość szkodzi nie tylko na jelita czy żołądek, ale jest również bardzo niebezpieczna dla wątroby.

Czosnek pospolity jest jedną z najcenniejszych roślin leczniczych i, niewątpliwie, można uznać go za panaceum na wiele chorób. W prosty i, co najważniejsze, naturalny sposób pozwala on uniknąć wielu poważnych dolegliwości i wzmacniać organizm zimą. Pod względem działania, z pewnością, dorównuje on większości leków na receptę i warto, choćby z tego względu, warto regularnie go spożywać. Więcej na temat naturalnych sposobów ochrony zdrowia, a także samego czosnku, dowiesz się z magazynu „Dr Medicus”. Zachęcamy do uważnej lektury.