Cydr – na wieczór i na zdrowie

Cydr na zdrowie? Tak! Popularny jabłecznik, to doskonałe uzupełnienie wieczorów spędzanych w gronie przyjaciół. Mało kto wie jednak, że jest to również napój o bardzo korzystnym wpływie na zdrowie – stanowi m.in. skuteczne środek powstrzymujący rozwój komórek nowotworowych.

Europejczycy raczą się nim już co najmniej od 10 wieków. W Polsce pierwsze wzmianki o produkcji tego napoju pojawiły się w XVI stuleciu. Wiele osób ceni sobie jego nietuzinkowy smak i lekko wyczuwalną nutę alkoholu. Warto jednak pamiętać, że cydr to nie tylko dobry kompan do swobodniej spędzanych wieczorów, lecz także prawdziwe remedium na nasze problemy zdrowotne.

 

Cydr na zdrowie – jak to działa?

Przede wszystkim skutecznie powstrzymuje działanie wolnych rodników. To oznacza, że chroni nasz organizm przed rozwojem komórek rakowych i radykalnie zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia chorób nowotworowych. Ponadto, dzięki swoim antyoksydacyjnym właściwościom opóźnia procesy starzenia się organizmu i dobrze radzi sobie ze zwalczanie stanów zapalnych oraz wykazuje silne właściwości antybakteryjne.

Cydr, pity w rozsądnych ilościach, jest także doskonałym regulatorem stężenia cholesterolu we krwi – dba o właściwe proporcje frakcji LDL i HDL. Z tego względu (acz nie tylko) jest także znakomitą tarczą ochronną. To właśnie dzięki niemu możliwe jest skuteczniejsze zapobieganie rozwojowi miażdżycy i zmniejszanie ryzyka chorób serca. Obecny w jabłeczniku potas poprawia funkcjonowanie układu nerwowego oraz korzystnie oddziałuje na mięśnie. Wspomaga również wydzielanie soków trawiennych, dzięki czemu ma korzystny wpływ na przemianę materii.

 

Tylko w umiarkowanych ilościach

Cydr zdecydowanie warto pić – co do tego nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości. Pamiętajmy jednak, by raczyć się nim w sposób rozsądny. Jak każdy napój alkoholowy, jabłecznik spożywany nazbyt ochoczo może doprowadzić nasz organizm do niewydolności. W pierwszej kolejności zablokuje on produkcję hormonu przysadki mózgu, który (podobnie jak nerki) odpowiada za filtrowanie wody z toksyn. Tym samym jabłecznik sprawi, że organizm przyswajać będzie zbyt mało wody w stosunku do tego, ile jej wydala. Mechanizm ten – który jest główną przyczyną powstania kaca – doprowadzi do odwodnienia.

Dodatkowo, zbyt obficie wypijany cydr, skłoni wątrobę do produkcji aldehydu o toksycznym oddziaływaniu na cały organizm. Taki stan rzeczy przyczyni się do odczuwanego przez nas złego samopoczucia (tak często spotykanego na drugi dzień po spożyciu alkoholu). Dlatego, tak jak wspominaliśmy wcześniej, cydr warto pić w ilościach małych. Szczególnie, że właściwości lecznicze tego napoju da się zauważyć, gdy jest on pity okazjonalnie i w niewielkich porcjach. Zaleca się picie nie więcej niż 500 ml cydru dwa razy w tygodniu.

 

Domowy sposób na cydr

Aby zrobić domowy jabłecznik nie trzeba szczególnie dużego wysiłku. Tak naprawdę wystarczy jedynie odrobina chęci i kilka minut w kuchni. Przede wszystkim należy jednak wybrać odpowiednie, słodkie jabłka (ok. 10 sztuk) – jeśli zdecydujemy się na odmianę kwaśniejszą możemy zawsze poprawić smak odrobiną miodu lub syropu klonowego). Do tego przydadzą się pomarańcza, odrobina masła, dwie laski cynamonu, szczypta gałki muszkatołowej, trochę goździków oraz co nieco rumu i sporo wody.

Przepis: Umyj jabłka i obierz. Pokrój je w plastry i umieść w naczyniu z wodą odstawionym na wolnym ogniu. Dodaj pomarańcz, pokrojoną na 8 plasterków, a następnie kolejno wszystkie przyprawy. Gotuj przez około 6-8 godzin, konsekwentnie dolewając wody do naczynia. Po tym czasie odcedź jabłka, pomarańcze i przyprawy za pomocą gazy lub sitka o drobnych oczkach. Pozwól całości nieco ostygnąć i dodaj rumu wedle uznania.

 
Podawaj na gorąco lub na zimno, przede wszystkim jednak: pij cydr na zdrowie! Przechowuj go w lodówce, nie dłużej jednak niż tydzień. Więcej porad, dotyczących zdrowego odżywiania znajdziesz w magazynie „Dr Medicus„. Zamień swoje posiłki w prawdziwe bomby witaminowe i zapewnij sobie lepsze zdrowie – szybko i tanio!