Ćwiczenia na rozluźnienie stawów

Przeciwdziałanie reumatoidalnemu zapaleniu stawów za pomocą ćwiczeń powinno odbywać się, przede wszystkim, pod okiem fizykoterapeuty. Wiemy jednak z doświadczenia, że wizyty u tego typu specjalisty nie należą do najtańszych. Ze względu na wysokie koszty wizyt, wiele osób cierpiących na RZS, odwiedza gabinet swojego lekarza nie częściej niż raz na tydzień.

Niestety, w wielu przypadkach jest to o wiele zbyt rzadko, by udało się skutecznie zatrzymać gośćca. Ćwiczenia mają to do siebie, że ich skuteczność jest tym większa, im częściej są wykonywane. Dlatego, po konsultacji z lekarzem, warto samemu – w domowym zaciszu – podjąć się wykonywania niektórych, lekkich aktywności.

Poniżej prezentujemy kilka propozycji ćwiczeń rozciągających.

1. miecz samuraja


Unieś obie ręce do góry i wyprostuj się. Złącz dłonie nad głową i, trzymając je tak, wykonuj cięcie powietrza, opuszczając ręce. Ćwiczenie to wykonaj ok. 5 razy.

2. Wznosy ramion


Unieś obie ręce w górę, prostopadle do swojego tułowia. Powoli opuść je wzdłuż ciała. Ćwiczenie to wykonuj ok. 5 razy.

3. Wymach ramion


Unieś ramiona na wysokość linii barków, zegnij ręce w łokciach i dotknij nimi klatki piersiowej. Następnie wyprostuj ręce w łokciach. Ćwiczenie to wykonaj ok 5 razy.

4. Przysiady


Pamiętaj, by wykonywać je w ograniczonym zakresie – nie rób zbyt głębokich i nie przeciążaj kolan oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Powtórz ćwiczenie 5 razy.

5. Wznosy kolan


Podnoś nogi, ugięte w kolanach, jedynie na wysokość pasa. Pamiętaj, by nie przeciążaj swojego ciała. Nie rób więcej niż pięć powtórzeń na każdą nogę.

6. Przyciąganie pięty do pośladków


Ćwiczenie to wykonuj ok 7-10 razy na każdą nogę.

7. Wykrok


Wykonuj bardzo ostrożnie, nie rób zbyt dużego wykroku. Maksymalnie 3 powtórzenia na jedną nogę.