Cukier jak narkotyk. Jakie są skutki uzależnienia?

Większość z nas każdego dnia dodaje cukier do herbaty lub kawy. Jest on również składnikiem wielu napojów, a także innych gotowych produktów, które możemy kupić w sklepie. W związku z tym niemożliwe jest całkowite wyeliminowanie go z naszej diety. Czy można jednak uzależnić się od cukru? Jakie są skutki takiego nałogu?

Cukier – czy jest się czego bać?

Jedna łyżeczka cukru to zaledwie 16 kcal. Nic więcej, nie ma on żadnych innych wartości odżywczych. Dietetycy mówią, że nie powinniśmy spożywać więcej niż 6 łyżeczek cukru dziennie, niezależnie od jego postaci. Nie musimy jednak obawiać się fruktozy oraz laktozy, albowiem spożywamy je z owocami lub produktami mlecznymi, które zawierają dodatkowo inne substancje korzystnie wpływające na nasz organizm.

Czy można zrezygnować z cukru?

Całkowita rezygnacja z cukru nie jest możliwa, gdyż – jak już wcześniej wspomnieliśmy – jest on zawarty w wielu produktach, które spożywamy każdego dnia. Możemy jednak ograniczyć jego ilość w diecie. Jak to zrobić? Otóż w wielu przypadkach spożywamy cukier z przyzwyczajenia. Słodzimy herbatę lub kawę, albowiem tak nam lepiej smakuje. Zawsze jednak możemy spróbować zmienić nasze nawyki i stopniowo zmniejszać ilość cukru jaką słodzimy nasze napoje. Podobnie z wypiekami: przygotowując desery, ciasta czy ciasteczka warto dodawać do nich mniej cukru (np. zamiast jednej, pełnej szklanki – połowę lub 1/3 szklanki). Można też sięgnąć po naturalne, zdrowsze substancje słodzące: dobrą alternatywą dla rafinowanego cukru jest miód, ksylitol (cukier brzozowy) czy cukier kokosowy bogaty w witaminy i minerały. Nasz organizm na pewno nam za to podziękuje.

Do jakich schorzeń prowadzi uzależnienie od cukru?

Uzależnienie od cukru jest tak samo szkodliwe i niebezpieczne jak inne nałogi. Liczne badania wykazały, że spożywanie cukru w nadmiarze może zostać prowadzić do:

1. infekcji drożdżowych;

2. przedwczesnego starzenia;

3. chorób dziąseł;

4. nowotworów;

5. próchnicy;

6. cukrzycy;

7. osteoporozy;

8. problemów trawiennych;

9. niedoborów żywieniowych;

10. zmęczenia;

11. utraty masy mięśniowej;

12. chorób serca;

13. nadpobudliwości;

14. problemów z koncentracją;

Osoby, które zrezygnowały ze spożywania cukru, nierzadko uskarżają się na różne dolegliwości z tym związane. Wśród nich warto wskazać chociażby:

1. wahania nastroju;

2. rozmyte myślenie lub mgła mózgu;

3. objawy alergiczne;

4. zmęczenie lub uczucie senności po jedzeniu;

5. problemy ze skórą, takie jak swędzenie;

6. wzdęcia;

7. bóle głowy;

8. biegunka

9. zaparcia;

10. bóle stawów.

Korzyści z uwolnienia się od uzależnienia

Rezygnacja z cukru pociąga za sobą wiele korzyści zdrowotnych dla naszego organizmu. Oto niektóre z nich:

1. Zmniejszenie łaknienia

Rezygnacja ze spożycia cukru sprawi, że przestaniemy mieć ogromny apetyt na słodycze. Tego typu zachcianki nie są niczym innym jak reakcją organizmu, który domaga się dostarczenia mu kolejnych porcji cukru.

1. Poprawa kondycji skóry

Cukier jest substancją, która reaguje z białkami znajdującymi się w organizmie, co przyspiesza proces starzenia skóry. Reakcje te sprawiają, że struktury elastyny i kolagenu w ciele człowieka są słabsze i mniej elastyczne. Prowadzi to do przedwczesnego starzenia się i powstawania zmarszczek. Odstawienie cukru będzie więc korzystne dla skóry, która dłużej zachowa młody wygląd.

1. Koniec z wahaniami nastrojów

Nierzadko wahania nastrojów spowodowane są brakiem zrównoważonego poziomu hormonów w organizmie. Inną ich przyczyną może być pozbawienie cukru, którego domaga się mózg. Osoby, które zrezygnowały z cukru, często wprost przyznają, że są szczęśliwsze, lepiej śpią i nie odczuwają lęku oraz objawów depresyjnych.

1. Spadek masy ciała

Cukier spożywany w nadmiernych ilościach to prosta droga do nadwagi. Osoby, które z niego rezygnują, szybko zauważają spadek masy ciała. Jest to szczególnie istotne dla osób, które od dłuższego czasu walczą z dodatkowymi kilogramami.

1. Kontrola bólu

Cukier nasila stan zapalny w organizmie, powodując wiele chorób przewlekłych. Wśród nich warto wspomnieć chociażby o zapaleniu stawów i innych dolegliwościach z nimi związanymi. Wiele osób uważa, że w ciągu zaledwie kilku tygodni po rzuceniu cukru ból, z którym zmagają się od dłuższego czasu, po prostu znika.

O cukrze mówi się, że to „biała śmierć”. W stwierdzeniu tym jest wiele przesady, jednakże ma on negatywny wpływ na nasz organizm. Warto więc ograniczyć jego spożywanie w trosce o własne zdrowie. Jak to zrobić dowiesz się z magazynu „Dr Medicus”.