Co paznokcie mówią o Twoim zdrowiu?

Kruche, łamliwe czy przebarwione paznokcie to nie tylko problem estetyczny. Zdarza się, że nieestetyczne paznokcie to objaw poważniejszej choroby. Dowiedz się, co ich kondycja mówi o stanie Twojego organizmu.

Co paznokcie mówią o Twoim zdrowiu?

Paznokcie pałeczkowate, czyli takie, które wydają się zgrubiałe, zwłaszcza u nasady, mogą być sygnałem choroby zapalnej jelit, nowotworu płuca, pylicy płucnej, przewlekłego zapalenia oskrzeli, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, marskości wątroby, wrodzonych wad serca, zapalenia wsierdzia, malformacji tętniczo-żylnej lub przetoki.

Paznokcie łyżeczkowate charakteryzują się z kolei nienaturalnym wgłębieniem u nasady. Taki ich wygląd sugeruje przede wszystkim niedobór żelaza i anemię. Może też świadczyć o drobnym urazie, ale również hemochromatozie – chorobie genetycznej powodującej nieprawidłowe wchłanianie żelaza, a także zespole Raynauda, w którym występuje nadmierny skurcz naczyń krwionośnych.

Rozwarstwienie paznokcia to również częsty objaw zwykłego urazu mechanicznego, ale także łuszczycy, infekcji, nadczynności tarczycy, sarkoidozy, amyloidozy czy chorób tkanki łącznej.

Kruszące się paznokcie mogą być symptomem łuszczycy i reaktywnego zapalenia stawów. Ten problem występuje też przy łysieniu plackowatym.

Linie Beau, czyli równoległe rowki biegnące w poprzek paznokcia, mogą sygnalizować praktycznie każdą chorobę, która wpływa na zmianę wyglądu paznokci. Często występują w reaktywnym zapaleniu stawów czy pęcherzycy, ale pojawiają się też przy urazach mechanicznych.

Żółte zabarwienie płytki paznokciowej jest jednym z objawów zespołu żółtych paznokci. To choroba, której nazwa może sugerować łagodne schorzenie. Jest ono jednak poważne i wiąże się między innymi ze zbyt słabo wykształconymi naczyniami limfatycznymi. Na szczęście, występuje rzadko.

Paznokcie różowe u nasady i białe na końcach (paznokcie Terry’ego) to oznaka problemów z wątrobą, niedożywienia, cukrzycy, nadczynności tarczycy lub zastoinowej niewydolności serca.

Niebieskie zabarwienie paznokcia to objaw zatrucia organizmu toksynami, jak również zwyrodnienia wątroby.

Paznokcie białe u nasady i różowe, czerwone lub brązowe na końcach (paznokcie Lindsaya) są symptomem charakterystycznym dla niewydolności nerek.

Paznokcie Muehrckego to zmiany wyglądające jak równoległe białe linie występujące parami. To objaw hipoalbuminemii, czyli zbyt niskiego poziomu aluminium w osoczu krwi.

Pasma Meesa to również białe linie, tym razem pojedyncze. Mogą oznaczać między innymi zastoinowa niewydolność serca, zatrucie czadem malarię czy trąd.

Podłużne ciemne pasemka często występują u osób z ciemną karnacją i wtedy najczęściej nie oznaczają choroby. Z drugiej strony zdarza się, że są objawem czerniaka.

Podłużne prążki z kolei sygnalizują atopowe zapalenie skóry, łuszczyce, bielactwo albo łysienie plackowate.

Pęknięcia w którym pojawia się krew mogą oznaczać uraz mechaniczny, ale również poważniejsze schorzenia, takie jak podostre bakteryjne zapalenie wsierdzia, układowy toczeń rumieniowaty, reumatoidalne zapalenie stawów, zespół antyfosfolipidowy, choroba wrzodowa, nowotwory czy łuszczyca. Pojawiają się tez u kobiet w ciąży oraz przy stosowaniu antykoncepcji hormonalnej.

Teleangiektazje, czyli poszerzone drobne naczynia krwionośne to objaw reumatoidalnego zapalenia stawów, układowy toczeń rumieniowaty i zapalenia skórno-mięśniowego.

Jeśli chcesz poznać więcej ciekawostek z dziedziny medycyny i naturalnych, ale potwierdzonych naukowo, metod leczenia, sięgnij po nowy magazyn Dr Medicus. Więcej na jego temat możesz dowiedzieć się klikając w ten link.