Niebezpieczna borelioza – jak nie zachorować?

Zbliża się lato – okres urlopów i wypoczynku na łonie natury. Niestety wraz z nadejściem cieplejszych dni pojawi się wzmożona aktywność kleszczy. Te niewielkie pajęczaki żywią się ludzką i zwierzęcą krwią, wszczepiając się w skórę przy pomocy aparatu kłująco-ssącego. Wpuszczają przy tym substancję znieczulającą, przez co ugryzienie jest całkowicie niewyczuwalne.

Nie należy jednak lekceważyć ugryzienia kleszcza. Ten pozornie niegroźny owad bardzo często jest nosicielem niebezpiecznej choroby – boreliozy. Borelioza, zwana także krętkowicą kleszczową lub „chorobą z Lyme”, to wieloukładowa choroba zakaźna, wywołana przez bakterię krętka Borrelia burgdorferi.

Borelioza – objawy i leczenie

Borelioza jest chorobą trudną do wyleczenia i zdiagnozowania. Może zarówno nie dawać żadnych objawów, jak i być przyczyną licznych dolegliwości, które mogą błędnie wskazywać na obecność innych schorzeń. Początkowe objawy choroby to zazwyczaj objawy skórne, które trwają od 1 do 3 tygodni. Są to:

Rumień wędrujący – zmiana skórna (toksyczno-zapalna lub alergiczna) występująca w miejscu lub w pobliżu ukąszenia kleszcza. Ma formę wysypki, która rozrasta się maksymalnie do 5 cm średnicy. Wysypka może przybierać kształt obręczy lub nieregularnych pęcherzy.

Chłoniak limfocytowy – niebolesna zmiana skórna w postaci czerwonego guzka. Najczęściej występuje na brodawkach sutkowych, mosznie lub małżowinie usznej.

Oprócz tego w początkowej fazie występują także objawy grypopodobne. Ustępują one zazwyczaj po 4-12 tygodniach od zakażenia. Należą do nich:

– gorączka

– ból głowy

– wymioty

– nudności

– ból mięśni i stawów

– zmęczenie i osłabienie

Jeżeli zauważysz u siebie objawy skórne lub grypopodobne, koniecznie udaj się do lekarza – im wcześniej borelioza zostanie wykryta, tym łatwiej ją wyleczyć. Nieleczona borelioza jest bardzo groźna i ujawnia się po upływie kilku miesięcy, a nawet wielu lat. Wtedy następują objawy infekcji rozproszonej lub przewlekłej. Są to:

– przewlekłe zapalenie stawów, a czasem mięśni

– zapalenie opon mózgowych

– zapalenie mięśnia sercowego

– uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego

– porażenie nerwu twarzowego i wzrokowego

– zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych

Inne objawy przewlekłej choroby to także depresja, anoreksja, zaburzenia lękowe oraz padaczka. Borelioza wymaga zastosowania antybiotyku. Kuracja trwa od trzech do czterech tygodni. Pomocniczo można stosować inne leki.

Sięgnij po naturalną ochronę!

Do zakażenia krętkiem boreliozy dochodzi od 24 do 48 godzin po ukąszeniu, dlatego ważne jest jak najszybsze usunięcie kleszcza. Niestety, nawet dorosły kleszcz dopóki nie napełni się krwią jest bardzo niewielki i ciężko go zauważyć. Aż połowa osób u których została zdiagnozowana borelioza nie zauważa, że padła ofiarą kleszcza.

Najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie ugryzienia jest spryskiwanie ciała środkami odstraszającymi owady. Niestety środki chemiczne dostępne na rynku, pomimo skuteczności, mogą być szkodliwe dla naszego organizmu. Warto zatem stosować naturalne środki owadobójcze w postaci ziołowych naparów.

Zioła odstraszająca kleszcze

1. Wrotyczwydziela intensywny kamforowy zapach, który odstrasza wszystkie insekty, takie jak kleszcze, muchy, komary i mszyce.
  2. Clematis – roślina ta jest trująca dla kleszczy i komarów, ale bezpieczna dla ludzi i zwierząt
  3. Czystek – zawiera substancje, których zapach działa drażniąco na owady. Naparem z czystka można zarówno spryskać skórę jak i go wypić. Zawiera on szereg cennych właściwości zdrowotnych, a jego regularne spożywanie sprawia, że nasza skóra przestaje być łakomym kąskiem dla owadów.
  4. Chrzan pospolity – działa zabójczo na kleszcze. Jest całkowicie bezpieczny dla ludzi i zwierząt.
  5. Tatarak – zawiera azaron – substancję, która skutecznie odstrasza kleszcze i komary, a przy tym jest bezpieczna dla ludzi i zwierząt.
  6. Chryzantema dalmatyńska – zawiera cyneryne i pyretrynę – substancje owadobójcze, które są dodawane do wielu środków owadobójczych.

Napar z ziół jest bardzo łatwy w przygotowaniu. Wystarczy gorącą wodą (nie wrzątkiem!), zalać suszone zioła i parzyć przez około 10 minut pod przykryciem. Następnie przelać napar do buteleczki z atomizerem i spryskać nim ciało, ubranie oraz włosy. Tak przygotowana mieszanka będzie skutecznie odstraszać owady przez około godzinę. Jeżeli jednak dodamy do niej bazylię, efekt przedłuży się do kilku godzin. Warto korzystać z tej metody przed pójściem do lasu, parku, na łąkę lub na plażę – tam najczęściej padamy ofiarą kleszczy.

Borelioza potrafi wyrządzić wiele szkód w naszym organizmie, dając o sobie znać dopiero po latach. Najłatwiej wyleczyć w jej wczesnym stadium. Dlatego jeżeli zostaniesz ugryziony przez kleszcza lub zauważysz u siebie niepokojące objawy, natychmiast udaj się do lekarza.

Borelioza to bardzo niebezpieczna choroba. Na szczęście istnieją naturalne sposoby, aby chronić się zarówno przed nią, jak i wieloma innymi dolegliwościami. Aby dowiedzieć się jak zachować zdrowie i uniknąć chodzenia po lekarzach, koniecznie czytaj magazyn „Dr Medicus”. Zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach. Nie zwlekaj i zadbaj o siebie już dziś!