Bóle w klatce piersiowej – czy to zawał?

zawał

Pierwszą rzeczą, jaka przychodzi nam na myśl, gdy słyszymy o bólu w klatce piersiowej jest zawał serca. Jak się okazuje, dolegliwości bólowe w okolicach piersi tylko w 25% przypadków mają podłoże kardiologiczne. To utrudnia lekarzom postawienie prawidłowej diagnozy, co z kolei może mieć poważne konsekwencje.

Przede wszystkim należy podkreślić, że ucisk, kłucie, ból czy inny rodzaj dyskomfortu w klatce piersiowej jest sygnałem, że potrzebujemy pomocy lekarskiej, ponieważ może świadczyć o poważnych problemach kardiologicznych zagrażających życiu. Niestety, sama konsultacja lekarska nie gwarantuje prawidłowej diagnozy, a nieprawidłowe rozpoznanie może doprowadzić do tragedii.

Tak stało się w przypadku młodego sportowca z południa Polski. Wysportowany, silny i stroniący od używek wydawał się być okazem zdrowia. Dlatego lekarze zbagatelizowali zgłaszane przez niego bóle w klatce piersiowej. Po przeprowadzeniu podstawowych badań orzekli, że objawy mają charakter nerwicowy. Chłopak wrócił do regularnych treningów. Niestety, niedługo potem dopadł go wyjątkowo silny atak bólu, który wymagał hospitalizacji. W szpitalu okazało się, że młody mężczyzna ma dwa zatory płucne, a jeden z nich bezpośrednio zagraża jego życiu. Chociaż podczas szybko przeprowadzonej operacji udało się usunąć zagrażający życiu zator, to drugi, który miał być usunięty później, dał o sobie znać bardzo szybko. Podczas rehabilitacji zator przesunął się i zablokował dostęp tlenu, przez co pacjent zapadł w śpiączkę.

To niestety nie jedyna tragiczna historia związana z błędną diagnozą. Na początku tego roku do szpitala w mieście średniej wielkości zgłosił się pacjent z bólem w klatce piersiowej. Po kilku godzinach spędzonych na izbie przyjęć lekarze stwierdzili brak zagrożenia życia i wypisali mężczyznę. Niestety, ten po kilku godzinach zmarł. Choć od zdarzenia minęło już kilkanaście miesięcy, prokuratura zajęła się sprawą dopiero niedawno.

Tych i wielu innych tragedii można było uniknąć, gdyby lekarze nie lekceważyli objawów zgłaszanych przez swoich pacjentów i przeprowadzali dokładne badania, by móc postawić trafną diagnozę. Jednak to właśnie my, pacjenci, również możemy zrobić wiele, żeby przyspieszyć powrót do pełni zdrowia. Co w takim razie zrobić, żeby nakierować lekarza na właściwy trop? O tym, a także o innych przyczynach bólu w klatce piersiowej, metodach ich leczenia oraz zapobiegania chorobom układu krwionośnego przeczytasz w magazynie Dr Medicus.