Zwykły ból jajników czy śmiertelna choroba?

Większość kobiet czasem odczuwa ból w okolicach podbrzusza. Jest to zupełnie normalne i nie wywołuje niepokoju. Ból jajników informuje nas o tym, co dzieje się w organizmie. W zależności od dnia cyklu, ten ból może się nasilać lub zanikać. Jednak w niektórych przypadkach taki ból może być objawem zwiastującym groźne choroby.

Ból jajników zwiastunem raka

O raku jajnika często myśli się jak o chorobie dotykającej kobiety po menopauzie. Temat jest pomijany i bagatelizowany jako niewielkie ryzyko. Jednak problem jest znacznie bardziej złożony i niebezpieczny. A zachorować można w każdym wieku.

Objawy, jakie powinny nas zaniepokoić, to nieustający przez około 14 dni ból brzucha oraz bolesne, nieustające skurcze. Objawami towarzyszącymi lub występującymi samodzielnie mogą być:  nietrzymanie moczu i nagła utrata masy ciała, problemy trawienne, wzdęcia, nudności oraz wymioty.

Niestety, jak w przypadku wielu chorób, rak jajnika nie daje oczywistych objawów. Ciężko postawić właściwą diagnozę bez szeregu niezbędnych badań. Najbardziej nieoczywistym z objawów są dolegliwości ze strony układu pokarmowego oraz pogorszenie samopoczucia, które można tłumaczyć nadmiernym wysiłkiem, zmęczeniem lub stresem.

Brak oczywistych objawów nie pozwala jednoznacznie określić, z jaką chorobą czy dolegliwością mamy do czynienia. Rak jajnika bywa niezwykle podstępny. Nie dając żadnych objawów, atakuje organizm, aż w końcu wykryty jest niezwykle trudny, często niemożliwy do wyleczenia. Zdecydowanie należy postawić na profilaktykę, pamiętając przy tym, że częstotliwość zachorowań jest większa w przypadku kobiet, które nigdy nie rodziły.

Inne czynniki wpływające na wzrost ryzyka zachorowania:

• Zła dieta– otyłość
  • Występowanie choroby w rodzinie
  • Zaburzenia czynności jajników

Torbiele jajników

Podobnie jak w przypadku raka jajnika, tak i torbiele (nazywane także cystami) mogą dawać nieoczywiste objawy. Czasem rozwijają się bezobjawowo. Najczęściej przyczyną ich powstawania są problemy hormonalne. Cysty zazwyczaj znikają samoistnie po kilku cyklach. Czasem jednak pozostają, zwiększając swoją objętość.

Warto zaznaczyć, że torbiele jajnika, można bardzo łatwo wykryć podczas cyklicznego badania USG.

Objawy powstania torbieli

Jeśli torbiel jest mała, to nie daje żadnych niepokojących objawów, jednak czasem przybiera duży rozmiar i zaczyna utrudniać normalne funkcjonowanie.

Najczęstsze dolegliwości związane z powstaniem torbieli (cyst):

• Ból podczas stosunku lub po stosunku
  • Ból brzucha oraz skurcze
  • Nieregularne miesiączkowanie
  • Przyrost masy ciała
  • Nudności
  • Problemy z płodnością
  • Ostry ból w miednicy
  • Podwyższona temperatura ciała
  • Zawroty głowy i złe samopoczucie

Wciąż przeprowadzane są badania dotyczące przyczyn powstawania torbieli, najczęściej wskazują one na:

• Otyłość
  • Leki ułatwiające zajście w ciążę
  • Palenie tytoniu

Podobnie, jak w przypadku raka jajnika, ryzyko powstania torbieli wzrasta u kobiet, które nigdy nie zachodziły w ciążę.

Warto zauważyć, że zarówno objawy, jak i czynniki wpływające na wzrost ryzyka zachorowania są podobne w przypadku raka jajnika i torbieli. Na szczęście cysty da się wykryć podczas profilaktycznego badania i najczęściej nie są one groźnymi zmianami. Inaczej jest w przypadku raka jajnika, który wymaga już zdecydowanego działania i szybkiej diagnozy.

Masz dość ciągłego chorowania? Lekarze nie potrafią Ci pomóc? Nie chcesz wydawać fortuny na leki? STOP! Weź zdrowie w swoje ręce i nie pozwól się dłużej oszukiwać. Sięgnij po naturalne terapie, które rozwiążą Twoje problemy zdrowotne. Zrób to zanim będzie za późno! Sięgnij po magazyn „Dr Medicus” i poznaj prawdę na temat chorób, sposobów ich leczenia i zapobiegania.