Chcesz dłużej żyć? Włącz do diety błonnik!

O tym, że błonnik jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu wie każdy z nas. Jaką właściwie pełni funkcję? Tu odpowiedź nie jest tak oczywista – okazuje się bowiem, że o właściwościach błonnika nie mamy zielonego pojęcia! Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że istnieją dwa rodzaje błonnika, a każdy z nich pełni inną rolę.

Błonnik pełni niezwykle ważną rolę w naszym życiu. Nie tylko reguluje pracę układu pokarmowego, ale i wspiera pracę serca. Jeżeli spożywamy go za mało, możemy doprowadzić do rozregulowania pracy całego organizmu. Warto więc wiedzieć, jaką ilość błonnika przyjmować, aby pracować na najwyższych obrotach.

 

Dwa rodzaje błonnika

 

Pierwszy z nich jest rozpuszczalny i to właśnie on odpowiada za utrzymywanie pokarmu w żołądku, dzięki czemu ułatwia trawienie. Dodatkowo reguluje poziom cholesterolu i cukru we krwi, przez co korzystnie wpływa na pracę serca. Błonnik nierozpuszczalny natomiast odpowiada za przenoszenie pokarmu przez układ trawienny. Wspomaga proces usuwania resztek pokarmu, które zalegają w jelitach. Działa oczyszczająco i detoksykująco na cały przewód pokarmowy.

Błonnik to inaczej włókno pokarmowe, ściany komórkowe roślin, które nie ulegają trawieniu przez enzymy. Choć sam w sobie nie dostarcza właściwości odżywczych, jest absolutnie niezbędnym składnikiem dostarczanym wraz z pożywieniem. Dlaczego warto wzbogacić dietę w błonnik?

 

Błonnik pomaga schudnąć

 

Osoby, które zmagają się z otyłością i korzystały z opieki dietetyka z pewnością wiedzą, jak ważny jest błonnik w procesie trawienia. Przede wszystkim może mieć decydujące znaczenie w walce o zrzucenie kilogramów. Włókna pokarmowe utrzymują jelita w ruchu. Dzięki temu osoby które przyjmują odpowiednią ilość błonnika, nie cierpią na zaparcia czy inne nieprzyjemne i niebezpieczne dla zdrowia dolegliwości.

Dba o Twoje serce

 

Dzięki temu, że błonnik reguluje poziom cukru, jest kluczowym elementem diety osób chorujących na cukrzycę. Dodatkowo pomaga osobom z nadciśnieniem. Istnieją badania, które sugerują, że odpowiednia ilość błonnika w diecie, pozwala skutecznie zwalczać nowotwory. Wszystko z uwagi na fakt, że przy prawidłowym procesie trawienia i regularnych wypróżnieniach, organizm działa efektywniej, a co za tym idzie – ma silny układ odpornościowy.

 

Błonnik w diecie – ile potrzebuje Twój organizm?

 

Choć WHO zaleca, aby spożywać dziennie ok 25 g (kobiety) i 30-40 g błonnika (mężczyźni), to w Polsce spożywa się go ok. 15 g. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w krajach wysoko rozwiniętych, mnóstwo ludzi w pośpiechu stawia na niezdrową, przetworzoną żywność, która zawiera znikome ilości tego naturalnego włókna pokarmowego. Zalecaną dawkę bardzo trudno jest przekroczyć, jednak warto mieć ją na uwadze, gdy decydujemy się na dodatkową suplementację. Duża ilość błonnika w diecie wymaga również picia dużej ilości wody.

 

W tych 5 produktach znajdziesz największe ilości błonnika (w przeliczeniu na 100 gram produktu):

  • Otręby owsiane – niemal 44 g błonnika
  • Suszone morele – 25 g błonnika
  • Migdały – 15 g błonnika
  • Śliwki suszone – 7 g błonnika
  • Banan – 6,5 g błonnika

 

Choć spożywanie błonnika ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, zbyt duża jego ilość może zadziałać zupełnie odwrotnie. Zalecana dawka wynosi ok 40 g. Jeżeli przekroczy się tę ilość w ciągu dnia, można przyczynić się do rozregulowania funkcji jelit. Typowymi objawami są zaparcia, refluks, odwodnienie, silne bóle brzucha.

Jeżeli ten temat Cię zainteresował, a zdrowy tryb życia jest dla Ciebie czymś więcej niż tylko modnym trendem, poznaj magazyn „Dr Medicus”. Znajdziesz w nim mnóstwo inspiracji do zmiany niezdrowych nawyków. Dowiesz się, jak rozpoznawać popularne choroby i schorzenia, jak odczytywać sygnały wysyłane przez organizm oraz jak szybko i efektywnie na nie reagować. Odkrywamy tajemnice wielkich koncernów farmaceutycznych i ostrzegamy przed ich niebezpiecznymi praktykami. Buduj wiedzę, aby w pełni świadomie zadbać o swój organizm. Chroń siebie i tych, których kochasz!