Arnika górska: trująca roślina dla zdrowia

Nie od dziś znane są właściwości zdrowotne wielu roślin. Najlepszym tego przykładem jest arnika górska. Co ciekawe, roślina ta występuje nie tylko w warunkach dziko rosnących, jest ona również uprawiana przez człowieka. Arnika ma korzystny wpływ na nasze zdrowie, ale to nie jedyny powód dla którego warto po nią sięgać.

Arnika górska – krótka charakterystyka

Arnika górska znana jest również pod innymi nazwami. Wśród nich należy wskazać takie określenia jak kupalnik górski lub pomornik. To roślina z rodziny astrowatych, jej łodyga wyrasta na wysokość kilku centymetrów, a kwiaty mają żółto-pomarańczowy odcień. W środowisku naturalnym występuje ona w zachodniej i środkowej części Europy, w Ameryce Północnej oraz w Azji.

Właściwości arniki

Arnika górska zawiera całe mnóstwo substancji czynnych. Wśród nich należy wymienić laktony seskwiterpenowe, w tym helenalinę, olejki eteryczne, flawonoidy, triterpeny, aminy, fitosterole, karotenoidy, garbniki, saponiny, a także różnego rodzaju związki mineralne. Mają one korzystny wpływ na kondycję naczyń krwionośnych oraz limfatycznych. Roślina ta wykazuje też działanie przeciwobrzękowe, reguluje ciśnienie krwi i przyczynia się do spowolnienia akcji serca. Najczęściej jednak arnika jest stosowana z uwagi na swoje właściwości przeciwzapalne i regenerujące. Uważa się także, że roślina ta działa przeciwbólowo, przeciwbakteryjnie, przeciwnowotworowo, przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowe. Wspomaga leczenie urazów, krwiaków, siniaków, a nawet ukąszeń owadów, na które jesteśmy szczególnie narażeni latem.

Właściwości arniki są wykorzystywane także w kosmetyce. W sklepach dostępnych jest wiele preparatów, w których składzie znajdziemy wyciąg z tej rośliny. Mowa chociażby o szamponach, tonikach, kremach czy maseczkach. Kosmetyki te wspomagają pielęgnację skóry tłustej oraz walkę z trądzikiem. Arnika nadaje się również do pielęgnacji cery naczynkowej.

Arnika dla sportowców

Preparaty przygotowane na bazie arniki mają pozytywny wpływ na kondycję mięśni, stąd też cieszą się one coraz większą popularnością wśród sportowców. Stosowane przed treningiem mogą zmniejszyć uczucie bólu mięśni oraz stawów. Preparaty te nie wywołują skutków ubocznych podobnych do tych, wynikających z przyjmowania środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty. Ale uwaga – arnika stosowana w dużych ilościach może doprowadzić do wysypki na skórze.

Arnika – kiedy jej nie stosować?

Stosowanie preparatów z arniki wymaga ostrożności. Nie należy zapominać, że działanie tej rośliny jest niezwykle silne. Przyjmowanie jej w dużych ilościach może skutkować nawet śmiercią. Stąd też rzadko stosuje się ją wewnętrznie, zaś w przypadku kremów, ogranicza się ich stosowanie jedynie do miejsc, w których skóra nie została uszkodzona. Długotrwałe stosowanie arniki może wywoływać zawroty głowy, drżenie, wymioty i ogólne osłabienie. Preparaty z arniki należy więc zawsze przyjmować zgodnie z zaleceniami.

Arnika to jedno z tych ziół, które posiadają niezwykłe właściwości zdrowotne. Warto mieć ją w swojej domowej apteczce – to naturalny środek, który działa skuteczniej niż niejeden lek. Więcej na temat naturalnych środków dowiesz się z magazynu „Dr Medicus„.