7 rzeczy, które musisz wiedzieć o kleszczach

jak usuwać kleszcze?

Aktualnie kleszcze są w okresie swojej największej aktywności. Te pasożyty są nosicielami wielu niebezpiecznych dla człowieka chorób, takich jak borelioza, kleszczowe zapalenie mózgu, bartonella i wiele innych. Przeczytaj o 7 rzeczach, które pomogą Ci obronić się przed nimi.

1. Kleszcze są aktywne coraz dłużej.

Jeszcze kilka dekad temu kleszcze zaczynały być groźne w kwietniu, a ich aktywność praktycznie kończyła się w październiku. Dzisiaj nasz klimat jest coraz cieplejszy, a zimy łagodniejsze. Dlatego te pasożyty rozpoczynają żer już w marcu. Może on trwać nawet do listopada.

2. Kleszcze znajdziesz nie tylko w lesie.

Są obecne także na łąkach, w miejskich parkach, a nawet w przydomowych trawnikach.

3. Kleszcze nie spadają z drzew.

Jeśli nie wędrują po ciele żywiciela, potrafią wspiąć się na wysokość niewiele większą, niż 1 metr. Czyhają przede wszystkim w trawie.

4. Kleszcz potrzebuje nawet 72 godzin, żeby zacząć wysysać krew.

Tyle czasu zajmuje mu wytworzenie specjalnego „lejka” przy pomocy śliny. To właśnie w ślinie kleszczy znajdują się groźne drobnoustroje. Dlatego bardzo ważne jest, żeby kleszcza usunąć jak najszybciej.

5. Kleszcze należy usuwać pęsetą

…albo innym specjalnie przeznaczonym do tego narzędziem, które można znaleźć w aptece. Trzeba go wyrwać jednym zdecydowanym ruchem. Nie wolno wykręcać pasożyta. Grozi to pozostawieniem części kleszcza wewnątrz ranki i koniecznością wizyty u lekarza. Pod żadnym pozorem nie można kleszcza przypalać, posypywać solą ani smarować masłem. Powoduje to, że pasożyt zaczyna się ślinić, przez co ryzyko infekcji znacząco wzrasta.

6. Ukąszenie kleszcza może skończyć się śmiercią.

Borelioza i odkleszczowe zapalenie mózgu to choroby, które zagrażają życiu ludzkiemu. Nieleczone lub zbyt późno rozpoznane mogą skutkować zgonem. Przy zakażeniu boreliozą śmiertelność wynosi około 1%. Odkleszczowe zapalanie mózgu kończy się śmiercią w 2% przypadków.

7. Nie wszystkie kleszcze roznoszą choroby.

W naszym klimacie jedynie około 15% kleszczy to nosiciele niebezpiecznych drobnoustrojów. Jeśli człowiek zostanie ukąszony przez jednego z tych, które roznoszą zarazki, wokół ukąszenia pojawia się zaczerwienienie. Jest to sygnał, żeby jak najszybciej skontaktować się z lekarzem. Może być to objaw boreliozy albo innej groźnej choroby.

Co jeszcze możesz zrobić, żeby uchronić się przed chorobami przenoszonymi przez kleszcze? Jakie objawy powinny Cię zaniepokoić? Czy po znalezieniu kleszcza powinieneś od razu biec do lekarza? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz tutaj.