7 domowych sposobów na hemoroidy

Szacuje się, że na hemoroidy cierpi na nią aż 60% osób po 40. roku życia. Na szczęście, zwłaszcza we wczesnym stadium, żylaki odbytu można pokonać dzięki domowym sposobom.

Swędzenie, pieczenie i opuchlizna dolnych partii ciała, ból podczas siedzenia. Te objawy dobrze znają osoby, które uskarżają się na żylaki odbytu. Sprawdź, co na hemoroidy może poradzić matka natura. Oto 7 domowych sposobów na hemoroidy i  pozbycie się tej nieprzyjemnej dolegliwości.

1. Aloes

Świeży miąższ z aloesu ma działanie nawilżające, kojące i przeciwzapalne. Uśmierzają ból swędzenie i pieczenie, a także rozluźnia naczynia krwionośne zmniejszając obrzęk.

Co więcej, antrachion, związek chemiczny zawarty w aloesie, obkurcza ściany jelita, przez co wspomaga wydalanie kału i zapobiega ponownemu pojawieniu się hemoroidów.

2. Babka płesznik

Nasiona tej rośliny pochodzącej z basenu Morza Śródziemnego są wykorzystywane w medycynie naturalnej jako broń przeciw wielu schorzeniom. Mają zbawienny wpływ na układ trawienny, w tym zwalczanie hemoroidów. Po pierwsze, jeśli połkniemy je razem z wodą, utworzy się żel, który wyściela ścianki jelita, co pomaga w wypróżnianiu a przez to zapobiega powstawaniu żylaków odbytu. Po drugie, nasiona babki płesznika łagodzą ból i swędzenie, a także zmniejszają krwawienie. Najlepsze efekty przynosi wypicie szklanki wody z łyżeczką nasion. Taką miksturę stosuje się 3 razy dziennie przez około 2 tygodnie.

3. Kasztanowiec

Odwar z kory lub kwiatów tego drzewa gotowanych przez kilka minut pod przykryciem jest bogaty w escynę, flawonoidy i kumaryny. Substancje te uszczelniają naczynia krwionośne i poprawiają przepływ krwi Zapobiegają też infekcjom. Odwar z kasztanowca można pić i stosować miejscowo w formie 10-minutowych nasiadówek.

4. Czosnek

Działa przeciwzapalnie. Zawiera allinę – aminokwas, który po uszkodzeniu struktury czosnku (wystarczy obrać czosnek i lekko naciąć ząbek) przekształca się w allicynę. To właśnie ona odpowiada za charakterystyczny zapach czosnku, a także jego właściwości lecznicze.

Obrane ząbki czosnku stosuje się jak czopki, zwłaszcza w przypadku występowania hemoroidów wewnętrznych. Po kilku minutach czosnek należy usunąć i wziąć kąpiel w celu usunięcia resztek z okolic odbytu.

5. Okłady z lodu

Obkurczają naczynia krwionośne i uśmierzają ból. Stosując okłady z lodu trzeba uważać, aby nie podrażnić delikatnych okolic odbytu. Powinniśmy zawinąć kostkę lodu w chusteczkę i przykładać ją przez najwyżej kilka minut.

6. Kora dębu

To chyba najpopularniejszy naturalny środek przeciw hemoroidom. Z kory dębu przygotowuje się nasiadówkę. Korę należy dodać do ciepłej (ale nie gorącej – idealna temperatura to około 40 stopni) wody. Ma działanie przeciwzapalne i ściągające. Jedna nasiadówka powinna trwać nie więcej, niż 10 minut.

7. Dieta i ruch

Przy żylakach odbytu niebagatelna role odgrywa odżywianie. Przede wszystkim należy unikać produktów powodujących zaparcia – mocnej herbaty, jagód czy czerwonego wina. Powinniśmy za to jeść dużo warzyw – są one znakomitym źródłem błonnika, który chroni ściany jelita przed podrażnieniami i ułatwia wypróżnianie. Pamiętajmy tez o odpowiedniej dawce płynów (najlepiej wody) – minimum 2 litry dziennie.

Aby pobudzić jelita do prawidłowej pracy, a przez to zapobiegać zaparciom powodującym hemoroidy, przydatny jest wysiłek fizyczny, na przykład biegi lub szybkie spacery. Ze względu na konstrukcję siodełka, która może sprzyjać powstawaniu hemoroidów lepiej unikać jazdy na rowerze.

Znasz już 7 domowych sposobów na hemoroidy, dowiedz się więcej na ten temat!  Naturalne metody walki z najczęściej występującymi dolegliwościami znajdziesz w nowym magazynie Dr Medicus