Alergeny pokarmowe, które mogą Cię zabić – 7 najniebezpieczniejszych

alergeny pokarmowe

Powszechnie uważa się, że uczulenia wywoływane są przez pylenie lub kontakt skóry z alergenami. Najgroźniejsze w skutkach są jednak reakcje alergiczne, na niektóre substancje pokarmowe. Wywoływany przez nie wstrząs anafilaktyczny może doprowadzić do szybkiego zgonu osoby uczulonej. Czy wiesz, jakie produkty znajdują się w grupie największego ryzyka?1

Najniebezpieczniejsze alergeny pokarmowe:

1. Jajka

Alergia na jajka najczęściej występuje u małych dzieci, chociaż dotyka również osoby dorosłe. Właściwości alergizujące łatwiej się uaktywniają w nieprzetworzonym termicznie białku jaja. Objawy te mogą stać się niebezpieczne i w efekcie doprowadzić do wstrząsu anafilaktycznego.

2. Łubin

To roślina należąca do tej samej rodziny, co orzeszek ziemny. W praktyce oznacza, to że wywołuje taką samą reakcję uczuleniową – problemy z oddychaniem, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.

3. Owoce morza

Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że mięczaki należą do grupy produktów o dużym potencjale alergizującym. Spożywanie najmniejszych ilości, przez osoby uczulone może wywołać bardzo silną reakcję alergiczną.

4. Mleko

Uczulenie na ten produkt to także domena dzieci. Większość z nich, wraz z dorastaniem, zaczyna tolerować ten alergen (dzieje się tak w ciągu pierwszych 3 lat życia). Alergia najczęściej objawia się w układzie przewodu pokarmowego i może być uciążliwa. W niektórych przypadkach może prowadzić do wstrząsu anafilaktycznego.

5. Gluten

Gluten, to ostatnio bardzo popularny temat, głównie dzięki dużemu zainteresowaniu dietą bezglutenową wśród celebrytów. To jednak nie powinno przesłonić nam prawdziwego obrazu alergii na ten produkt. Najczęściej objawia się onazmianami skórnymi: pokrzywką, atopowym zapaleniem skóry, a nawet biegunką.

6. Orzechy

Zagrożenie dla alergików stanowią, wszystkie orzechy pochodzące z drzew. Spożywanie tego produktu, nawet w najmniejszych ilościach, może być niezwykle groźne i doprowadzić do wstrząsu anafilaktycznego.

7. Seler

To najczęściej uczulające warzywo. Zazwyczaj wywołuje uczulenie u osób cierpiących na nieżyt nosa, będący wynikiem nadwrażliwości na pyłek roślin. Objawy kliniczne, które może wywołać spożycie selera to: rumień, pokrzywka, obrzęk Quinckego a, w skrajnym przypadku także astma.

Jakie są inne alergeny pokarmowe? Jak skutecznie bronić się przed alergią? Jakie potrawy mogą wygaszać reakcje uczuleniowe? Które przepisy najlepiej sprawdzą się na stole alergika? O tym i wielu innych faktach na temat alergii przeczytasz w magazynie Dr Medicus.

Sięgnij po magazyn Dr Medicus i dowiedz się, jak skutecznie zadbać o swoje zdrowie

1Ilustrowany podręcznik chorób alergicznych, Gerhard Greveres, Martin Rocken, 2009