5 sposobów na ból stawów

Mówi się, że kości stanowią swoiste rusztowanie dla naszego ciała. Utrzymują je w pionie i chronią organy przed uszkodzeniami mechanicznymi. To bardzo ważne elementy naszego organizmu, niezwykle istotne dla normalnego funkcjonowania. Warto jednak pamiętać, że rusztowanie nie mogłoby spełniać swojej roli, gdyby nie było należycie elastyczne i mobilne. A tu już uwydatnia się rola stawów – o które często nie potrafimy właściwie zadbać.

Ból stawów

Sprawne stawy to przede wszystkim komfort. Możliwość swobodnego przemieszczania się, dźwigania, chodzenia po schodach, dobiegania do autobusu, zawiązania butów czy schylenia się po coś. Dopiero, kiedy ruchomość stawów zostanie ograniczona, zdajemy sobie w pełni sprawę z tego, jak wiele im zawdzięczamy i jak duży wkład mają w nasze normalne funkcjonowanie. Okazuje się wówczas, że nawet najprostsza, codzienna czynność wymaga udziału tych małych, niepozornych elementów.

Kiedy zaczyna dokuczać nam ból stawów w pierwszym odruchu sięgamy po maści rozgrzewające. Oszczędzamy się, dajemy sobie więcej czasu na regenerację, aż wreszcie trafiamy do lekarskiego gabinetu. Tymczasem recepta na odzyskanie sprawności stawów może znajdować się zupełnie w innym miejscu. Warto wiedzieć, do jakich zasad należy stosować się, aby zachować zdrowie stawów jak najdłużej…

 

Działaj zanim będzie za późno

Bóle stawów najczęściej są efektem pojawiających się wraz z wiekiem zwyrodnień. W ich rezultacie podejmowanie nawet prostych, codziennych czynności staje się coraz większym wyzwaniem. Ból skutecznie ogranicza swobodne poruszanie się i skutecznie zmusza nas do zmiany stylu życia. Niestety, nie leczone zwyrodnienia z biegiem lat mają tendencję do pogłębiania się. Kiedy dochodzi do stanu zaawansowanego, nagle okazuje się, że potrzebna jest nam osoba, która będzie potrafiła wyręczać nas nawet codziennych czynnościach.

Ważne jest więc, aby skutecznie opóźnić rozwój choroby i to jeszcze na długo, nim da nam ona o sobie znać po raz pierwszy. Nawet, jeśli już to zrobiła, nie ma sensu załamywać rąk. Nigdy nie jest za późno, by walczyć z ograniczeniami. Oto pięć przykazań zdrowych stawów, które uchronią Cię przed nieszczęściem:

Umiarkowana aktywność fizyczna

Badania dowodzą, że regularne ćwiczenia mogą zdziałać cuda. Nawet, jeśli będą wykonywane jedynie w umiarkowanym zakresie, to pozwolą nam one „rozruszać stawy”, rozgrzać je i nieco uelastycznić. Specjaliści są zdania, że wysiłek fizyczny ma zbawienny wpływ na układ kostno-szkieletowy. Argumentują, że zwiększa on objętość kości i, co najważniejsze, prowokuje organizm do wydzielania mazi do jamy stawowej – czyli wspomaga odpowiednią poślizgowość stawów, zapewnia lepszą amortyzację i poprawia ruchomość. Dzięki temu kości nie trą o siebie i nie ma warunków do powstawania i pogłębiania zwyrodnień.

Oczywiście przez umiarkowany wysiłek fizyczny powinniśmy rozumieć regularne spacery, wznosy ramion, kręcenie nadgarstkami wokół własnej osi (oraz analogiczne rozgrzewanie stawów skokowych). Warto dodać do tego również wymachy rąk, rozluźnianie bioder (poprzez kręcenie popularnych „ósemek”, trzymając ręce na biodrach) i kilka innych ćwiczeń stretchingowych – o których dowiesz się dokładnie z numeru magazynu „Dr Medicus” poświęconego stawom i kościom).

Właściwa masa ciała

To chyba najpopularniejszy z argumentów podnoszonych w kontekście dbania o stawy. Nic w tym dziwnego. Badania wykazały, że nadmierna masa ciała może powodować znaczące przeciążenie stawów. A to, że jest im trudno się poruszać nie jest jedyną konsekwencją zbyt dużej wagi. Dodatkowe kilogramy powodują bowiem, że stopniowo dochodzi do uszkodzenia mechanicznego chrząstki stawowej.

W pewnym momencie jej struktura zostaje kompletnie zdewastowana i rozpoczyna się proces trwałej degeneracji. Zazwyczaj bardzo szybko pojawia się i nasila ból, a także sztywność stawów. Dotyczy to przede wszystkim kolan i bioder oraz stawów skokowych, które w największym stopniu (codziennie) są skazane na radzenie sobie z naszym nadbagażem.

Ergonomia

To istotny aspekt, gdy mowa o pracy biurowej lub tzw. „siedzącym trybie życia”. Praca przy biurku (ale też obowiązki domowe) wymusza na nas przyjęcie określonego typu pozycji ciała. Naturalnie nie jest ona ani szczególnie wygodna, ani tym bardziej zdrowa w dłuższej perspektywie. Przede wszystkim czas spędzony na siedząco (zwłaszcza za biurkiem) bardzo intensywnie wspomaga degeneracją i ból stawów oraz kręgosłupa szczególnie na odcinku lędźwiowym, barkowym i szyjnym.

Jeśli nie przyjmiemy prawidłowej postawy ciała – plecy wyprostowane, łopatki ściśnięte do siebie, a broda podniesiona – czas spędzony za biurkiem będzie dla nas niezwykle szkodliwy. Niestety, prawda jest taka, że nikt normalny nie wytrzyma w pozycji takiej, jak opisana przed chwilą, dłużej niż kilka minut. Jest to po prostu niewygodne.

Dlatego, jeśli już musimy siedzieć przy biurku lub wykonywać prace domowe na siedząco, wygospodarujmy sobie czas na regularne przerwy. Wyjdźmy do łazienki, zróbmy kilka przysiadów, przejdźmy się dookoła biurka, sięgnijmy prawą ręką ku lewej łopatce i na odwrót. Rozciągajmy nasze kości i stawy możliwie jak najczęściej i nie pozwalajmy sobie na zastygnięcie w siedzącej, przygarbionej pozycji!

A przede wszystkim pamiętajmy, że przez zaniedbanie ergonomii mogą pojawić się dolegliwości ze strony układu ruchu. Przeciążenia układu szkieletowego, prowadzą wprost do zwyrodnień.

Odpowiednia dieta

Zdrowe, zbilansowane posiłki pomagają nie tylko w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, lecz także dostarczają do organizmu niezbędne składniki odżywcze służące odbudowaniu tkanki chrzęstnej. Twaróg, kefir jogurt czy mleko, to źródło białka, które jest budulcem dla chrząstki. Zboża wspomagają produkcję mazi stawowej, a dieta alkaliczna wspomaga zachowanie prawidłowego poziomu wapnia w kościach.

Dlatego, w żadnym wypadku, nie lekceważmy tego co jemy. Popularne powiedzenie głosi, że jesteś tym, co jesz. Jest to oczywiście pewien truizm, na który patrzymy z przymrużeniem oka (i poniekąd słusznie), ale warto, mimo wszystko, mieć go zawsze w pamięci, przygotowując posiłek. Nasze kości i stawy bardzo potrzebują odpowiedniego sposobu żywienia i, w tym względzie akurat, jakość naszego posiłku może wiele zmienić w ich funkcjonowaniu.

Właściwe obuwie

Pionowy układ ciała człowieka, sprawia że to stopy muszą udźwignąć najwięcej. To właśnie na nie przenoszona jest większa część naszego ciężaru ciała. Oczywiście, z tej racji, są one stale narażone na ogromne obciążenia. Wysoki obcas, niewłaściwie uformowane lub zbyt cienkie podeszwy mogą nam wyrządzić ogromną krzywdę. Sprawiając mianowicie, że utracimy naturalną amortyzację.

Choć nie będziemy tego odczuwać dokładnie w taki sposób, to każdy nasz krok będzie niczym uderzenie (tupnięcie) piętą z całej siły o beton. Złe obuwie konsekwentnie, niczym kropla drążąca skałę, doprowadzi nas tym samym do katastrofy. Pojawi się (i zacznie pogłębiać) zniekształcane sklepienia stopy. W konsekwencji uszkodzeniu może ulec nie tylko staw skokowy, lecz także ścięgno Achillesa, rozcięgno podeszwowe (więcej w magazynie „Dr Medicus” poświęcony stawom i kościom), stawy kolanowe i biodrowe oraz kręgosłup. Niewykluczone również, że nastąpi uszkodzenie nerwu kulszowego i, co za tym idzie, atak rwy.

Zanim poczujesz ból stawów

Nigdy nie powinniśmy bagatelizować bólu stawów. Należy pamiętać o codziennej dawce aktywności fizycznej. Nieustający pęd, obowiązki zawodowe oraz domowe sprawia, że wiecznie coś się dzieje. Ciągle mamy coś do zrobienia. Czasem nie można nawet spokojnie usiąść i napić się kawy. Odetchnąć i rozejrzeć dookoła. W takich momentach zapominamy o konsekwencjach naszego działania.

Nic zatem dziwnego, że według statystyk, to kobiety częściej są narażone na powstawanie zwyrodnień. Ilość ich obowiązków oraz ich różnorodność jest tak duża, że czasem nie starcza czasu na nawet najmniejsze przyjemności. Pamiętajmy jednak, by w tym szaleńczym pędzie, zadać sobie jedno kluczowe pytanie: za jaką cenę to robimy? Czy na pewno chcemy narażać zdrowie i ryzykować kalectwem?

Dbajmy, choć w minimalnym stopniu, o to by aktywnie spędzać czas. Jedzmy zdrowo i pilnujmy wagi. Ta odrobina myślenia o sobie i wysiłku zwróci się nam w przyszłości z ogromnymi odsetkami!

Pamiętajmy, że mamy wpływ na to, jak organizujemy swój czas i co robimy, aby czuć się dobrze. Zadbajmy o swoje samopoczucie i zdrowie. W magazynie Dr Medicus” znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, na temat tego jak chronić swój organizm. Zacznij już dziś swoją walkę o zdrowie i zadbaj o kondycję ciała najlepiej, jak to tylko możliwe.