5 przydatnych rad, jak grillować żeby się nie zatruć

jak grillować

 

Dla większości z nas grillowanie na świeżym powietrzu to idealny sposób na spędzenie wolnego czasu. Mało kto zastanawia się jednak, jak poważne konsekwencje może mieć niewinne grillowanie z przyjaciółmi. Poznaj kilka przydatnych wskazówek jak grillować, aby uniknąć zatrucia, biegunki, a nawet…nowotworu!

Jak przechowywać mięso?

Ile razy zdarzyło się zostawić surowe mięso bez przykrycia gdzieś w okolicy grilla? Pewnie nie raz. Pamiętaj jednak, że gdy temperatura na zewnątrz przekracza 20 stopni, wystarczy ledwie kilku minut, by na powierzchni mięsa rozwinęły się chorobotwórcze bakterie! Szczególnie niebezpieczna jest w tym względzie salmonella. Dlatego mięso, dokładnie umyte i zamarynowane, staraj się wyjmować z lodówki już bezpośrednio przed grillowaniem.

Jak grillować: na ruszcie czy na tackach?

Zawsze na tackach! Podczas grillowania wytwarzanych jest wiele szkodliwych związków chemicznych – m.in. silnie rakotwórczy benzopiren, ale też różne azotany. Powstają one już w samym mięsie w wyniku reakcji chemicznych, jakim poddawane jest grillowane mięso. Wiele z nich osiada na mięsie wraz z dymem. Aby się przed nimi ustrzec należy używać tacek lub folii aluminiowej. Zwiększa to Twoje bezpieczeństwo aż o 78%.

Na czym bezpiecznie grillować?

Jedynym surowcem, na którym powinniśmy grillować, jest węgiel drzewny lub drewno pochodzące z drzew liściastych. Unikaj szyszek, igieł oraz drzew iglastych. Zawarta w nich żywica, pod wpływem temperatury, zmienia się w rakotwórcze węglowodory aromatyczne. Pod żadnym pozorem jako rozpałki nie używaj benzyny, parafiny, ani ropy!

Co na grilla?

Najlepsze dla naszego żołądka i samopoczucia będą mięsa chude (kurczak, indyk) oraz ryby. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie grilla bez kiełbaski lub karkówki, dokładnie je wysmaż. Dzięki temu większość szkodliwych tłuszczów zostanie wytopiona. Dodatkowo, spróbuj urozmaicić potrawy warzywami np. grillowaną cukinią nadziewaną serem feta. Pamiętaj by ich nie przypalać.

Czego jeszcze unikać?

Nie grilluj ziemniaków! Podczas obróbki termicznej wytwarzają związek zwany akrylamidem1, który nawet dwukrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na raka macicy i jajników. Kolejnym obciążeniem dla organizmu jest łączenie alkoholu z grillowanymi potrawami. Powoduje to poważne problemy z przewodem pokarmowym, zgagę oraz wzdęcia.

Jeśli chcesz:

  • poznać przepisy na zdrowe potrawy z grilla

  • ustrzec się przed chorobami przewodu pokarmowego

  • zadbać o zdrowie swoje oraz swoich bliskich

Kliknij tutaj, aby zapoznać się z ofertą prenumeraty magazynu Dr Medicus

1. K. Pyrzanowski, J. Michałowicz, D. Pingot, B. Bukowska, Charakterystyka metod biologicznych, chemicznych i fizycznych ograniczająca obecność akrylamidu w żywności, Łódź, 2013, str. 216