Zwyrodnienie stawów – 5 MITÓW, w które powinieneś natychmiast przestać wierzyć

zwyrodnienie stawów

Promieniujący ból w stawach, obrzęki, nieprzyjemny ucisk w kręgosłupie – to sygnały, że Twoje stawy zostały zaatakowane przez stan zapalny! Być może już w tym momencie rozwijają się w nich zmiany zwyrodnieniowe… Chciałbyś powstrzymać ten proces, ale trudno Ci się odnaleźć w gąszczu fałszywych informacji i mitów, jakie narosły wokół tematu chorób stawów? Nie martw się, dziś obalamy aż 5 z nich!

Mit #1 – choroby stawów to skutek urazów i przeciążeń

Ta opinia jest powtarzana niemal przez wszystkich. Bolą Cię stawy? To pewnie jakiś stary uraz albo kontuzja. Oczywiście, uprawianie sportu zwiększa ryzyko kontuzji, niemniej mało kto mówi o tym, że znaczące ograniczenie aktywności ruchowej przyczynia się do jeszcze gorszego zjawiska – hipodynamii, czyli przedwczesnego starzenia się stawów. Tydzień urlopu wykorzystany na leniuchowania i beztroskie leżenie pod kołdrą może obniżyć odporność stawów nawet o 15%! Dlatego w wolnej chwili nie zapominaj o stawach: wyjdź na spacer, na rower, pójdź na basen. Pływanie nie tylko wzmocni mięśnie pleców i kręgosłupa, ale też przyczyni się do uwapnienia kości i zmniejszy ból stawów biodrowych oraz kolanowych. Każda, nawet najmniejsza, aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na Twoje zdrowie i chroni stawy. Najważniejsze, by była dopasowana do Twojego stanu zdrowia i możliwości.

Mit #2 – chore stawy to dolegliwość tylko starszych ludzi

To kolejne przekonanie, które można wsadzić między bajki. Owszem, kondycja stawów pogarsza się z wiekiem, co nie zmienia faktu, że są choroby – jak chociażby reumatoidalne zapalenie stawów – w przypadku których zaawansowana metryka nie gra roli. Na RZS zapadają osoby względnie młode, pomiędzy 35-45 rokiem życia. Podobnie jest z artrozą, która dotyka głównie osoby 20-letnie. Okazuje się, że główne czynniki chorób stawów to: siedzący tryb życia, nadwaga, geny oraz wady postawy, a nie wiek. Dlatego nawet w młodym wieku nie można bagatelizować objawu, jakim jest ból. Jak wynika z raportu Instytut Reumatologii[1] aż 43% osób, które skarżą się na ból w stawach, przez pierwsze dwa lata ignoruje fakt, że ból ten świadczy o rozwijającej się chorobie i unika leczenia do czasu, gdy dolegliwości stają się trudne do zniesienia.

Mit #3 – odżywianie się nie wpływa na stopień zwyrodnienia stawów

Jesteś tym, co jesz – to powiedzenie doskonale obrazuje, jak istotne jest zbilansowane odżywianie, zarówno w przypadku stawów, jak i mózgu, wątroby, serca oraz innych ważnych organów w naszym ciele. Dieta bogata w starannie dobierane produkty spożywcze ma ogromne znaczenie dla osób, które cierpią na choroby stawów.

Odżywiając się zdrowo, nie powstrzymamy upływu czasu i nie uzdrowimy się ze starej kontuzji, ale możemy wzmocnić nasze stawy i znacząco złagodzić odczuwany ból. Na funkcjonowanie stawów dobry wpływ ma nabiał. Mleko, produkty pochodzenia mlecznego i jajka to źródło budulca dla chrząstki stawowej. Z kolei warzywa i owoce uelastyczniają nasze stawy. Szczególnie polecane przez ortopedów są zboża i rośliny strączkowe, które dostarczają błonnika (cennego, jeśli chcesz pozbyć się nadwagi obciążającej stawy) i witamin z grupy B (które zapobiegają niekorzystnym zmianom w mazi stawowej). Są też produkty spożywcze, które wręcz leczą stany zapalne. Zaliczymy do nich ryby morskie: makrelę, halibuta, flądrę, tuńczyka, śledzie i sardynki. Tłuste ryby morskie są bogatym źródłem kwasów omega-3, poprawiających ruchomość stawów oraz nasilających wytwarzanie hormonów, które łagodzą stany zapalne. Warto je jeść 2 razy w tygodniu.

Pamiętaj, że reumatyzm może mieć podłoże alergiczne. Na liście „podejrzanych” produktów są: mąka, czekolada, ryż, owies, kukurydza, ziemniaki i pomidory. Jeśli obserwujesz zaostrzenie nieprzyjemnych objawów po spożyciu któregoś z tych produktów – wyeliminuj go z diety.

Mit #4 – mężczyźni są bardziej narażeni na zwyrodnienie stawów niż kobiety

To już kompletna bzdura. Prawda jest taka, że kobiety na problemy ze stawami skarży się 3 razy więcej kobiet niż mężczyzn. Stawy dają o sobie znać najczęściej między 30. a 50. rokiem życia. Ból skumulowany w konkretnych stawach lub rozlewający się na całe ciało, sztywność, obrzęki – to wszystko dużo częściej dotyka kobiet. Za to prawdą jest, że mężczyźni częściej cierpią na schorzenia kręgosłupa czy chorobę Bechterewa. Nie ulega wątpliwości, że wszyscy powinniśmy dbać o stawy i robić wszystko, co w naszej mocy, by uniknąć przykrych dolegliwości.

Mit #5 – najskuteczniejszym sposobem na problemy ze stawami jest interwencja chirurgiczna

Co roku poważnym, inwazyjnym zabiegom chirurgicznym poddaje się kilkanaście procent społeczeństwa. Należy przy tym pamiętać, że operacja stawów wiąże się z ryzykiem powikłań, czasowym przykuciem do łóżka oraz długim okresem rekonwalescencji.

Dlatego operacja to zawsze ostatnia deska ratunku dla osób obciążonych chorobami stawów., Pierwsze zalecenie lekarza to zwykle zawsze zmiana diety, rehabilitacja i zabiegi nieinwazyjne (naświetlanie, elektroterapia). Specjalista reumatolog może też skierować chorego do fizjoterapeuty lub zaleci zrzucenie nadmiernych kilogramów, które obciążają zniszczone stawy.

Chorobom stawów lepiej jest zapobiegać, niż je leczyć. Dlatego pamiętaj o wizytach kontrolnych u lekarza i okresowych badaniach. Więcej na temat zagrożeń reumatologicznego zapalenia stawów i sposobów na skuteczna walkę z nimi znajdziesz w nowym numerze magazynu „Dr Medicus”.

Przypisy:

[1]     Kwiatkowska B., Wczesne zapalenia stawów – raport Instytut Reumatologii, Warszawa 2015.