Myślisz, że zdrowo się odżywiasz? Sprawdź, jakie błędy popełniasz

Każdy z nas próbuje wprowadzać zdrowe nawyki do swojego życia. Chcemy dobrze się odżywiać, częściej sięgamy po owoce i warzywa, liczymy kalorie i kupujemy produkty o obniżonej zawartości tłuszczu. Jednak bardzo często popełniamy przy tym błędy, o których nie mamy pojęcia…

Błąd nr 1: liczenie kalorii. Nie należy tego traktować zbyt poważnie. Przesadne kontrolowanie tego co jemy prowadzi do obsesji. Owszem, nie bez znaczenie jest to, ile kalorii dziennie dostarczamy naszemu organizmowi, ale trzeba robić to z głową. Nie narzucajmy sobie rygorystycznych limitów, które zniechęcają nas do diety. Jeśli już zdecydujemy się na oszacowanie, ile kalorii przyjmujemy w ciągu dnia – starajmy się robić to rozważnie. 2000 kalorii możemy pochłonąć nawet w pół godziny, zamawiając pizzę w restauracji. Ale nie w tym rzecz.

Według dietetyków kalorie dzielą się na „dobre” i „złe”, a sztuka polega na tym, żeby mądrze je wybierać. Orzechy, banany, daktyle czy mleko kokosowe – to naturalne i zdrowe produkty o wysokiej kaloryczności, ale są to wspomniane zdrowe kalorie. Dodatkowo produkty te zawierają cały szereg witamin, minerałów i innych związków potrzebnych naszemu organizmowi. W przeciwieństwie do nich cała masa przetworzonych produktów ze sklepowych półek to tzw. „puste” kalorie, które nie dostarczają niczego poza cukrem. Tak więc ograniczenie kalorii to jedno, ale musi to iść w parze z właściwymi wyborami żywieniowymi.

Samo zdrowie?

Kolejny najczęściej popełniany błąd to kupowanie produktów, tylko dlatego, że na opakowaniu widnieje wyraźny napis „zdrowe” lub „naturalne”. Często te produkty wcale takie nie są. Nie należy sugerować się takimi określeniami, bo producent doskonale wie, że przykuwają one uwagę konsumentów. Na przykład produkty „odtłuszczone” prawdopodobnie zawierają w sobie mnóstwo cukru i innych słodzików. Rozwiązanie? Uważne czytanie etykiet lub kupowanie zdrowych produktów, które wcale nie potrzebują etykiet – np. świeże warzywa, owoce i orzechy.

Należy też wspomnieć o świeżo wyciskanych sokach owocowych, po które chętnie sięgają osoby odżywiające się zdrowo. W końcu to świetna alternatywa dla słodkich, gazowanych napoi. Jednak częste spożywanie takich soków wcale nie jest tak zdrowe, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego? Ponieważ zawierają dużo cukru i mocno podwyższają jego obecność we krwi. Powodują tym samym, że w ciągu kilku godzin robimy się głodni. Soki owocowe są też bombą kaloryczną. Poza tym, nie dostarczą nam tyle błonnika do organizmu, ile oferują nam całe owoce. Oczywiście, niepodważalne jest, że świeże soki są porządną dawką witamin i pomagają oczyścić organizm. Starajmy się jednak pić nie więcej niż szklankę soku dziennie.

Bądźmy czujni

Gdzie jeszcze kryją się pułapki w naszym zdrowym trybie życia?

  • Nawet zdrowe jedzenie poza domem pozostawia wiele do życzenia. Zamawiane posiłki mogą zawierać niezdrowe tłuszcze, produkty modyfikowane genetycznie, ulepszacze smaku czy nadmiar soli. Zdecydowanie nie zastąpi to potraw przygotowanych w domu.
  • Poleganie na suplementach diety. Jak sama nazwa wskazuje, to suplementy diety, nie jej zamienniki. Gdy zażywamy je zamiast posiłków lub stosujemy jako uzupełnienie ubogiej diety – szkodzimy naszemu organizmowi. Pamiętajmy, żeby stosować je zgodnie z zaleceniem, tutaj zasada „im więcej, tym lepiej” po prostu się nie sprawdza.
  • Brak snu. Nie ważne jak zdrowo się odżywiamy i jak dużo czasu spędzamy na siłowni, jeśli nasz organizm nie zdąży się zregenerować. Zalecana dawka snu to minimum 7 godzin każdej nocy.
  • Jedzenie bez umiaru. Jak już wiemy, nie należy zbyt rygorystycznie liczyć kalorii. Ale nie oznacza to, że możemy jeść nieograniczone ilości zdrowego jedzenia, tylko dlatego, że jest „zdrowe”. Nawet zdrowe jedzenie w zbyt dużych ilościach nie jest wskazane.
  • Tłuszcze nie zawsze są złe. Oczywiście te naturalne, które są istotne dla naszego organizmu. Znajdziemy je w awokado, jajkach czy oleju kokosowym.

Złoty środek

 Zbilansowana dieta i umiar to podstawy zdrowego trybu życia. Równowaga pomiędzy snem a aktywnością fizyczną bez wątpienia pomoże naszemu zdrowiu, a właściwa dieta sprawi, że będziemy wyglądać i czuć się świetnie. Porad na temat zdrowej diety szukaj w magazynie „Dr Medicus„.