11 mitów o żywieniu i zdrowiu, w które nie wolno Ci wierzyć

Biegunka, wymioty, a nawet złamana ręka czy noga. To skutki żywieniowych mitów, w które wierzy 89,4% Polaków! Na pewno słyszałeś takie slogany jak: jedz tylko świeże owoce i warzywa, nie dawaj dziecku cukru czy unikaj czekolady.

Telewizja, koncerny i podejrzani dietetycy kierują takie ogólne uwagi i liczą na Twoją naiwność.

Tymczasem każdy organizm jest inny. Niestety, większość z tych „dobrych rad” często może okazać się bardzo szkodliwych dla zdrowia. Wybraliśmy dla Ciebie 11 mitów, w które powinieneś przestać wierzyć, jeśli poważnie myślisz o zdrowiu swoim i swoich najbliższych!

1. Świeże jest zawsze lepsze

Wiele osób uważa, że najlepszym jakościowo jedzeniem są produkty świeże. Warto jednak pamiętać, że często zamrożone jedzenie jest równie dobre, o ile nawet nie lepsze od tego świeżego. Dlaczego?

Sekret tkwi w pakowaniu. Mrożone owoce i warzywa są pakowane natychmiastowo po zebraniu i dzięki temu są w stanie utrzymać więcej substancji odżywczych i witamin niż ich świeże odpowiedniki, które pokonały długą drogę z pola na półki sklepowe.

Mrożone ryby są także świeższe od ich odpowiedników z działu „owoce morza”. Duże znaczenie ma również miejsce pozyskania – nie jedz resztek po innych, produktów ze zbliżającą się datą ważności czy rzeczy wysoko przetworzonych.

2. Zasada 5 sekund, gdy coś upadnie na podłogę

To nie czas, który jedzenie spędzi na podłodze ma znaczenie, a stan czystości podłogi. Jeśli znajdują się na niej jakieś groźne bakterie to wsiąkną w Twoje jedzenie w przeciągu milisekund i nie pomoże tu ani chuchanie, ani dmuchanie na kanapkę czy kawałek sera.

Zamiast odliczać do pięciu, lepiej umyj podłogę, albo ponownie opłucz pokarm.

3. Organiczne znaczy lepsze

Wyniki ponad 98 727 badań, przeprowadzonych w tym zakresie, nie były w stanie dokładnie stwierdzić, czy organiczne jedzenie jest bezpieczniejsze i zdrowsze od jego nieorganicznych odpowiedników.

Warto pamiętać, że w grupie producentów jedzenia ekologicznego są rolnicy używający pestycydów. Jak to możliwe?

Po prostu część z nich klasyfikowana jest jako substancje naturalne. Departament Rolnictwa w Stanach Zjednoczonych stwierdza, że ilość używanych pestycydów, zarówno organicznych jak i nieorganicznych wciąż jest za niska, aby miała zły wpływ na człowieka.

4. Jedzenie jednego jabłka dziennie pomoże Ci utrzymać dobre zdrowie

Jabłka są bogate w błonnik i witaminę C. A więc tak – jedzenie ich na pewno Ci nie zaszkodzi. Dlatego też zdecydowanie zaleca się ich spożywanie każdego dnia.

Zanim jednak wyjdziesz na zakupy bez szalika w zimowy wieczór, pomyśl o tym, że wiele więcej witaminy C ma chociażby kiwi czy cytryna.

5. Jedzenie cukru sprawia, że dzieci stają się hiperaktywne

Po latach obwiniania cukru o przyczynianie się do hiperaktywności dzieci, teoria ta została definitywnie obalona i nie ma najmniejszych podstaw, by dawać jej wiarę.

Jeśli więc Twoje dziecko zażyczy sobie łyżeczkę cukru do herbaty, to nie odmawiaj mu jej. No chyba, że będzie to piąta łyżeczka do tej samej szklanki!

Cukier nie ma związku z ADHD, ale nie oznacza to, że nie jest szkodliwy dla zdrowia. Dlatego zamień cukier na zdrowe składniki!

6. Nie możesz sprawić, że ilość komórek w Twoim mózgu się zwiększy

Dbanie o sprawność umysłu, to podstawa dobrego zdrowia. Naukowcy dowiedli, że proces neurogenezy (powstawania nowych komórek) dotyczy również mózgu.

Oznacza to, że poprzez ćwiczenia i niektóre produkty, możemy odżywiać swój mózg i poprawiać jego funkcjonowanie. Dzięki temu mamy możliwość uniknąć np. demencji!

7. Istnieją leki na raka, ale nie opłaca się ich stosować

Istnieją nie tylko różne kuracje pomagające zwalczać raka, ale warto pamiętać także o naturalnych, holistycznych metodach, uzyskujących interesujące efekty.

Wiele placówek koncentruje się, na przykład, na odpowiednio spersonalizowanych metodach leczenia, które cieszą się sukcesem. Aktualnie wciąż prowadzone są badanie kliniczne w celu wytworzenia nowych leków. Nie ma jednak absolutnie żadnych dowodów na to, że jakaś instytucja faktycznie odkryła remedium na nowotwory.

8. Czekolada powoduje trądzik

Badania porównawcze wśród dwóch grup osób – jedzących batoniki zrobione z czekolady i spożywających wyroby czekoladopodobne – wykazała, że żadna z nich nie miała istotnie większych objawów zachorowań na trądzik. Stwierdzono, że samo jedzenie czekolady nie ma faktycznego, bezpośredniego wpływu na wygląd naszej skóry.

9. Łykanie witamin sprawi, że będziesz zdrowy

Samo łykanie witamin nie pomoże nam utrzymać dobrego zdrowia, najlepiej jest dostarczyć wszystkie niezbędne nam do życia składniki poprzez dietę.

Zalecane jest spożywanie większej ilości owoców i warzyw, których witaminy zostaną w pełni przyswojone przez organizm. Najczęstszym i najbardziej tragicznym w skutkach ubytkiem witamin jest niedobór magnezu. 

10. Mleko buduje mocne kości

Podczas, gdy Departament Rolnictwa w Stanach Zjednoczonych zaleca spożywanie 3 szklanek mleka przez dorosłych każdego dnia, wciąż nie udowodniono w jaki sposób mleko pomaga utrzymywać zdrowe kości w lepszy sposób niż inne formy witaminy D i wapnia.

Jak jeszcze wpływa ma na nas mleko? Odpowiedź znajdziesz tutaj.

11. Powinieneś pić minimum 8 szklanek wody dziennie

Zacznijmy od tego, że picie 8 szklanek wody dziennie nie jest dla Ciebie niezdrowe. Problem jednak stanowi to stwierdzenie, że musisz wypić te 8 szklanek, aby pozostać nawodnionym.

Ostatecznie 3 szklanki wody z dodatkiem innych napojów, które pijesz każdego dnia sprawią, że uzupełnisz codzienne zapotrzebowanie płynów. Jeśli lubisz pić czystą wodę – kontynuuj tę praktykę, ale dla niektórych ciężko jest się przestawić na takie działanie.

Pamiętaj też, że czysta woda nigdy nie wchłania się w pełni, więc warto dodać do niej odrobinę soli.

Więcej na temat picia wody i informacji dot. oszustw koncernów ją produkujących przeczytasz klikając w ten link.

Które z mitów żywieniowych są niebezpieczne dla naszego zdrowia? Gdzie szukać rzetelnych informacji o niekorzystnym działaniu produktów spożywczych na nasz organizm? Jak uchronić siebie i swoich bliskich przed oszustwami koncernów farmaceutycznych?

Nie czekaj dłużej, już teraz pobierz darmowy raport, który pomoże Ci uchronić się przed nieuczciwymi praktykami przemysłu farmaceutycznego:

Poniżej wpisz adres email, na który wyślemy Twój darmowy raport i dowiedz się:

  • Kto tak naprawdę przepisuje Ci leki (i dlaczego jest to przedstawiciel firmy farmaceutycznej, a nie… lekarz?)

  • Jakie 9 niebezpiecznych błędów popełniasz przyjmując leki i które z nich mogą okazać się tragiczne w skutkach?

  • Jakie intrygi knują politycy głównych partii, aby ukryć fakt, że lekarze niepotrzebnie faszerują Cię lekami?